Kiedy zacząć wprowadzanie pokarmów stałych?

 

 

 

 

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA:2013) oraz Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci rekomendują wprowadzanie zróżnicowanej diety u niemowląt między czwartym (skończonym 17 tygodniu), a szóstym (nie później niż w 26 tygodniu życia) miesiącem ich życia. Nie należy rozpoczynać rozszerzania diety przed ukończeniem przez dziecko 4 miesięcy, ponieważ jego układ trawienny nie jest jeszcze na to przygotowany. Po zasięgnięciu porady lekarza pediatry, powinnaś zacząć stopniowo rozszerzać dietę swojego dziecka, wprowadzając pierwsze pokarmy stałe. Początkowo, najlepiej kontynuując karmienie piersią, podawaj mu gotowane i zmiksowane warzywa, a kiedy maluch polubi już ich smak, zapoznaj go ze smakiem owoców.

 

Zgodnie z aktualnym stanowiskiem ekspertów należy unikać zarówno zbyt wczesnego (<4m.ż), jak i zbyt późnego (>7m.ż.) wprowadzani glutenu do diety dziecka, a zatem w tym czasie maluch powinien zasmakować np. kaszki manny. Mimo, iż autorzy najnowszych zaleceń żywienia niemowląt nie znajdują dowodów, aby opóźnianie wprowadzania produktów potencjalnie uczulających takich jak: mleko krowie, jaja, orzeszki ziemne, inne orzechy, ryby i owoce morza do diety dzieci zdrowych oraz obciążonych ryzykiem alergii było uzasadnione, to jednak produktów tych nie podajemy w pierwszym półroczu życia dziecka. Decyzję, kiedy rozpocząć rozszerzać dietę swojego maluszka oraz w jaki sposób to zrobić, podejmij po zasięgnięciu porady lekarza pediatry.

Twoje dziecko jest gotowe na obecność pokarmów stałych, gdy potrafi...

Każde dziecko jest inne, ale istnieją trzy wyraźne oznaki, które sygnalizują, że Twoje dziecko jest gotowe na wprowadzenie pokarmów stałych, jako uzupełniania mleka matki lub mleka modyfikowanego. Bardzo rzadko zdarza się, że wszystkie te oznaki wystąpią przed ukończeniem przez dziecko sześciu miesięcy.
  • Maluch potrafi pozostać w pozycji siedzącej i utrzymać stabilnie głowę
  • Maluch potrafi koordynować wzrok, ręce i usta, aby móc spojrzeć na jedzenie, podnieść je i włożyć do buzi – wszystko samodzielnie
  • Maluch potrafi połykać jedzenie. Dzieci, które nie są gotowe, wypychają jedzenie jezykiem z buzi z powrotem, wskutek czego więcej jedzenia ląduje na ich twarzy niż w buzi

Pierwsze pokarmy

  • Gotowane i zmiksowane warzywa, na przykład: ziemniak, marchew, brokuły – zawsze ostudzone przed jedzeniem
  • W następnej kolejności: miękkie owoce, takie jak  dojrzałe banany, jabłka, gruszki zmiksowane lub w kawałkach do jedzenia rękami

Unikaj:

  • Żywnoś ci zawierającej orzechy, ziarna, wątróbkę, skorupiaki, mleko kozie lub owcze (u dzieci poniżej 12. m.ż.).

Od czego zacząć?

  • Zawsze bądź przy dziecku podczas jedzenia na wypadek zakrztuszenia.
  • Dokładnie umyj warzywa i owoce które dajesz dziecku, można też je przed zmiksowaniem ugotować.
  • Pozwól dziecku na dotykanie i chwytanie jedzenia.
  • Pozwól dziecku jeść samodzielnie paluszkami, gdy tylko wykaże zainteresowanie tą czynnością.
  • Nie zmuszaj dziecka, jeżeli nie ma ochoty na nowości w diecie. Poczekaj na inną okazję, aż będzie zainteresowane.
  • Jeżeli używasz łyżeczki, poczekaj, aż maluch otworzy buzię, zanim podasz mu jedzenie. Twoje dziecko może też chcieć trzymać łyżeczkę samodzielnie.
  • Zacznij od podawania dziecku tylko kilku kawałków lub łyżeczek jedzenia, zachowaj odstęp 1-2 dni i obserwuj czy nie wystąpią niepożądane objawy.
  • Ostudź gorące jedzenie i sprawdź jego temperaturę, zanim podasz je swojemu dziecku.
  • Nie dodawaj do jedzenia dziecka soli, cukru lub kostek rosołowych.
  • Dawaj dziecku produkty ze sprawdzonych źródeł.

Częste mity

Wprowadzenie pokarmów stałych nie zwiększa szans Twojego dziecka na przespanie całej nocy.
 
Szczegółowych informacji w zakresie karmienia i pielęgnacji Twojego dziecka oraz rozszerzania jego diety udzieli Ci lekarz pediatra.

 

Referencje:
  1. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne 2014 r.
  2. Normy Żywienia dla populacji Polskiej, M. Jarosz 2012 r.