Oto kilka pomocnych wskazówek, dzięki którym przekonasz się, czy Twój mały niejadek zjada wystarczająco dużo.

 

 

To naturalne, że rodzice martwią się, czy ich dziecko otrzymuje wystarczająco dużo pożywienia, zwłaszcza, gdy czasami ich pociecha odmawia jedzenia. Nie martw się tym co Twoje dziecko zje w ciągu dnia, albo tym, że nie zje całego posiłku. Ważniejsze jest jakie produkty i w jakich ilościach maluch zjada w ciągu tygodnia. Dopóki Twoje dziecko jest aktywne i przybiera prawidłowo na wadze oraz dopóki widać, że nie jest chore, oznacza to, że dostaje wystarczająco dużo pożywienia, nawet, jeżeli odnosisz inne wrażenie.

Niechęć do próbowania nowych poraw i w ogóle jedzenia jest całkowicie normalna. Dopóki Twoje dziecko  zjada produkty z czterech głównych grup: mleko i nabiał, produkty zawierające skrobię, owoce i warzywa oraz źródła pełnowartościowego białka i nawet wówczas, kiedy wybiera stale te same, ulubione produkty – nie musisz się martwić. Stopniowo staraj się wprowadzać nowe dania i co jakiś czas oferuj maluchowi potrawy, których nie chciał wcześniej jeść. Pamiętaj, że Twoje dziecko nauczy się jeść i czerpać przyjemność z jedzenia nowych potraw poprzez naśladowanie Ciebie. Staraj się jeść jak najczęściej razem z dzieckiem, aby dawać mu dobry przykład.

Wskazówki dla rodziców niejadków

  • Podawaj dziecku tę samą potrawę, co pozostałym członkom rodziny, jednak do jego porcji nie dodawaj soli. Sprawdzaj etykiety każdego produktu spożywczego, którego używasz do przygotowywania rodzinnych posiłków.
  • W miarę możliwości siadajcie do wspólnych posiłków.
  • Podawaj małe porcje i chwal dziecko za ich zjedzenie, nawet jeżeli uda mu się zjeść tylko jej część.
  • Jeżeli dziecko odmawia jedzenia, nie zmuszaj go. Zabierz po prostu talerz bez komentarza. Postaraj się zachować spokój, nawet jeżeli jest to dla Ciebie bardzo frustrujące.
  • Postaraj się rozpoczynać posiłki, gdy dziecko nie jest jeszcze zbyt zmęczone, aby jeść.
  • Twoje dziecko może jeść powoli, bądź cierpliwa.
  • Nie podawaj zbyt wielu przekąsek między posiłkami. Ogranicz je na przykład do mleka lub kilku kawałków warzyw czy owoców.
  • Nigdy nie używaj jedzenia jako nagrody! Może to pogłębić preferencję smaku słodkiego u dziecka oraz zniechęcić do smaku warzyw. Zamiast tego nagradzaj dziecko wycieczką do parku lub obiecaj mu wspólną grę.
  • Dzieci czasami mylą pragnienie z głodem. Mogą mówić, że chce im się pić, podczas gdy w rzeczywistości są głodne.
  • Zadbaj o to, aby posiłki były przyjemne. Usiądźcie razem do stołu i spędźcie miło czas razem.
  • Jeżeli znasz inne dzieci w tym samym wieku, które lubią jeść, zaproś je na herbatkę. Dobry przykład może zdziałać cuda, o ile nie będziesz za dużo mówić o tym, jak dobrze zachowują się inne dzieci.
  • Zaproś na wspólny posiłek osoby, które Twoje dziecko lubi i podziwia. Czasami dziecko ładnie zje dla kogoś innego, na przykład dziadka, bez żadnego grymaszenia.
  • Preferencje smaku u dziecka ulegają zmianie. Bywa, że maluch nawet nie chce spojrzeć na potrawę, a miesiąc później jest ona jego ulubioną! Nie zrażaj się więc, tylko próbuj co jakiś czas wprowadzać uprzednio odrzucone potrawy.