Wspólne poznawanie potraw o różnej konsystencji może być świetną zabawą.

 

 

 

Wprowadzanie pokarmów stałych do diety Twojego dziecka to bardzo ważny krok w jego rozwoju. Jest ono okazją, do wspólnego poznawania nowych smaków i konsystencji. Na początku ilość pożywienia zjedzonego przez dziecko nie jest aż tak ważna, w tym okresie kluczowym jest przyzwyczajanie malucha do przyjmowania pokarmu w nowy sposób. Większość składników odżywczych, potrzebnych maluszkowi pochodzić będzie nadal z Twojego mleka lub z mleka następnego. Niemowlęta nie potrzebują początkowo rozszerzania diety do trzech posiłków dziennie; możesz zatem zacząć podawać jedzenie w porze, która jest odpowiednia dla Was obojga.

Dowiedz się więcej o wprowadzaniu pokarmów stałych.

Oto kilka wskazówek pomocnych w zachęcaniu dziecka do poznawania jedzenia.

  • Nie spiesz się. Daj dziecku dużo czasu na jedzenie, zwłaszcza na początku. Pospieszanie lub zmuszanie dziecka może prowadzić do problemów. Dostosuj się do tempa swojego dziecka i zakończ posiłek, gdy dziecko zasygnalizuje Ci, że już wystarczy.
  • Będzie bałagan. Podczas posiłku, na stole i wokół niego może zrobić się bałagan. Zaakceptuj ten styl jedzenia, jest on ważną częścią rozwoju Twojego dziecka.
  • Zadbaj o to, aby dziecko siedziało prosto, dzięki czemu będzie w stanie lepiej poznawać jedzenie, a ryzyko zakrztuszenia jest mniejsze.
  • Proponuj różne rodzaje jedzenia. Dzieci lubią wybierać samodzielnie. Bywa, że potrzebują czasu na przyzwyczajenie się do różnych potraw, proponuj więc dziecku często małe ilości jedzenia, aby stopniowo przyzwyczajać je do nowych potraw.
  • Jedzcie razem. Twoje dziecko lubi obserwować Cię podczas jedzenia i uczy się jeść dzięki uczestniczeniu w rodzinnych posiłkach. Pomóż mu w tym, rozmawiając z nim i podając mu jedzenie wtedy, gdy jesz Ty lub pozostali członkowie rodziny. Gdy będziesz podawać posiłki o tych samych godzinach każdego dnia, dziecko łatwiej nauczy się przewidywać pory posiłków.
  • Jedzenie rękami. Pozwól dziecku jeść samodzielnie rękami. W ten sposób może pokazać Ci, ile chce zjeść i zapoznaje się z różnymi rodzajami jedzenia. Dzięki temu jedzenie staje się bardziej przyjemne. Najlepsze do jedzenia rękami są produkty, które można pokroić na kawałki wystarczająco duże, aby dziecko mogło trzymać je w rączce. Dobrze sprawdzą się kawałki o wielkości Twojego własnego palca.
  • Ile? Większość dzieci wie, kiedy są najedzone; nie zmuszaj więc dziecka do dokończenia porcji, kiedy tego nie chce. Mniejsze, częstsze posiłki i zdrowsze przekąski będą bardziej odpowiednie dla małego dziecka. Nie martw się, jeżeli dziecko nie zjadło dużo podczas danego posiłku lub danego dnia. Ważniejsza jest ilość jedzenia zjedzona w ciągu tygodnia.

 

Referencje
  1. Szajewska H. i wsp. Zasady żywienia zdrowych niemowląt.