zywienie-malego-dzieckaDowiedz się, jak stosować zbilansowaną dietę u swojego dziecka

 

 

 

 

Tak jak pozostali członkowie rodziny, Twój brzdąc również potrzebuje różnorodnego pożywienia z czterech następujących grup produktów: 

  • owoce i warzywa,
  • pieczywo, ryż, ziemniaki, makaron i inne produkty zawierające skrobię,
  • mleko i produkty nabiałowe,
  • mięso, ryby, jaja, fasola i inne źródła pełnowartościowego białka (poza nabiałem).

Owoce i warzywa dla małych dzieci

Owoce i warzywa zawierają dużo witamin, minerałów i błonnika. Warto wprowadzać wiele różnych rodzajów warzyw i owoców, najlepiej w postaci świeżej, mrożonej lub suszonej, już od wczesnych lat życia dziecka. Zadbaj o to, aby owoce i warzywa były obecne w każdym posiłku Twojego dziecka. Jest wiele witamin i minerałów, a każda z nich występuje w różnych warzywach i owocach. Jeżeli maluch będzie jadł wiele rodzajów warzyw i owoców, będziesz miała pewność, że dostarczył do organizmu wszystkie potrzebne witaminy i minerały. Nie martw się jednak, jeżeli dziecko zje tylko jedną lub dwie porcje owoców lub warzyw.  Nadal powinnaś podawać mu niewielkie ilości innych owoców i warzyw tak często, aż maluch przyzwyczai się i polubi ich smak. Niektóre dzieci nie lubią gotowanych warzyw, ale chętnie podjadają je w formie surowej, gdy przygotowujesz posiłek. 

Żywność zawierająca skrobię w diecie dziecka

Produkty zawierające skrobię dostarczają organizmowi energię, substancje odżywcze i  błonnik. Zarówno pieczywo, płatki śniadaniowe, ziemniaki jak i ryż, kuskus i makaron - większości dzieci nie trzeba długo namawiać, aby zjadały produkty z tej grupy. Zaznajamianie dziecka z produktami pełnoziarnistymi, na przykład: pieczywem pełnoziarnistym, makaronem razowym i brązowym ryżem jest bardzo dobrym pomysłem. Nie proponuj jednak dziecku w wieku poniżej dwóch lat, zwłaszcza niejadkowi wyłącznie pełnoziarnistych produktów. Mogą one nasycić dziecko, zanim dostarczy z posiłkiem odpowiedniej dla niego ilości energii i składników odżywczych. Po skończeniu przez maluszka dwóch lat możesz stopniowo wprowadzać do jego menu więcej produktów pełnoziarnistych.

Mleko i nabiał dla dzieci

Po ukończeniu przez dziecko 1 roku życia możesz kontynuować karmienie piersią lub zastąpić mleko mamy czy mleko następne pełnym mlekiem krowim lub mlecznym napojem dla dzieci. Staraj się podawać dziecku około trzech porcji mleka dziennie; np. mleko lub inne produkty wytworzone na jego bazie, jak ser żółty, jogurt lub serek homogenizowany. 

Półtłuste mleko można podawać dziecku począwszy od drugiego roku życia, pod warunkiem, że Twoje dziecko nie jest niejadkiem i rozwija się proporcjonalnie do wieku. Mleko 0,5% lub mleko całkowicie odtłuszczone nie zawiera wystarczająco dużo tłuszczu, w stosunku do potrzeb żywieniowych dziecka w tym wieku, w związku z czym, nie jest zalecane dla dzieci w wieku poniżej 5 lat.

Mleko modyfikowane dla dzieci, taki jak Enfamil Premium 3, jest odpowiedni dla dzieci w wieku od 1 roku życia, jako element zbilansowanej i zróżnicowanej diety. Enfamil Premium 3 zawiera specjalną mieszankę składników: kwasy Omega 3 i 6, wapń, żelazo,  cynk i witaminy, zapewniającąc prawidłowe żywienie, odpowiedniejsze niż mleko krowie. 500 ml Enfamilu Premium 3 pokrywa dzienne zapotrzebowanie Twojego dziecka na wapń w 84% i na żelazo w 75%.

Mięso, ryby, jaja, fasola i inne źródła białka poza nabiałem

Małe dzieci potrzebują odpowiedniej ilości białka i żelaza, w celu zapewnienia organizmowi prawidłowego wzrostu i rozwoju. Postaraj się podawać dziecku jedną lub dwie porcje produktów z tej grupy każdego dnia. 

Mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych (na przykład fasola, soczewica i groszek) oraz żywność przyrządzona z nasion roślin strączkowych (na przykład tofu, hummus) stanowią doskonałe źródło białka i żelaza. Białko znajdziemy również w orzechach, jednak dziecku w wieku poniżej 5 lat nie należy podawać ich w całości (dotyczy to również orzeszków ziemnych); maluch może się nimi zakrztusić. 

Twoje dziecko powinno jeść w tygodniu dwie porcje tłustych ryb, takich jak: makrela, łosoś i sardynki.