Żelazo Wszystkie składniki odżywcze są ważne dla zdrowia, jednak na niektóre z ich warto zwrócić szczególną uwagę, aby mieć pewność, że Twoje dziecko otrzymuje je w wystarczającej ilości.

 

Jaka jest jego rola?

Żelazo jest ważnym pierwiastkiem śladowym, pełniącym w organizmie wiele kluczowych funkcji metabolicznych, między innymi transport tlenu. Niewystarczające spożycie żelaza z dietą skutkuje powstaniem niedokrwistości.  Żelazo przyczynia się do prawidłowego rozwoju funkcji poznawczych i odgrywa ważną rozlę w zwalczaniu bakterii i wirusów przez system immunologiczny w organizmie Twojego dziecka.

Ile go potrzeba?

Dzieci w wieku 1-3 lat potrzebują 7 mg żelaza dziennie.

Gdzie można je znaleźć?

Żelazo jest dostępne w dwóch postaciach. Jedna z nich występuje w mięsie i rybach,i jest ona łatwo przyswajana przez organizm. Druga, obecna w produktach roślinnych, charakteryzuje się znacznie niższą przyswajalnością. Nawet niewielka ilość mięsa lub ryb w menu służy Twojemu dziecku, pomagając przyswoić organizmowi żelazo z innych produktów spożywczych, Jeżeli Twoje dziecko nie je mięsa lub ryb, podawaj mu codziennie: płatki śniadaniowe z żelazem, ciemnozielone warzywa, bób i soczewicę, a także suszone owoce, takie jak brzoskwinie, figi i śliwki.

Ważne: Weganizm nie jest zalecany dzieciom do lat 3.

Mleko modyfikowane dla dzieci, taki jak Enfamil Premium 3, jest odpowiedni dla dzieci w wieku od 1 roku życia, jako element zbilansowanej i zróżnicowanej diety. Enfamil Premium 3 zawiera specjalną mieszankę składników: kwasy Omega 3 i 6, wapń, żelazo,  cynk i witaminy, zapewniającąc prawidłowe żywienie, odpowiedniejsze niż mleko krowie. 500 ml Enfamilu Premium 3 pokrywa dzienne zapotrzebowanie Twojego dziecka na wapń w 84% i na żelazo w 75%.

 
Referencje
  1. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, M. Jarosz, 2012 r.
  2. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 957/2010 z 22.10.2010 r.