Wspomaganie zdrowych nawyków żywieniowych

Pomóż dziecku podejmować właściwe decyzje żywieniowe, ucząc je od samego początku zdrowych nawyków żywieniowych.

 

 

Możesz wspomagać zdrowe nawyki żywieniowe swojego dziecka:

  • Wprowadź zbilansowaną i zróżnicowaną dietę
  • Rodzic/opiekun decyduje CO dziecko zje, KIEDY i JAK jedzenie będzie podane. Dziecko decyduje CZY posiłek zje i ILE zje
  • Ustal regularne pory posiłków i przekąsek - podawaj posiłki i przekąski o tej samej porze każdego dnia w odstępach mniej więcej co 2-3 godziny
  • Angażuj dziecka w planowanie posiłków, gotowanie czy robienie zakupów
  • Akceptuj zmiany apetytu dziecka – pozwól mu decydować, ile chce zjeść, nic na siłę! Podawaj małe porcje – pozwól maluchowi wziąć następną porcję, gdy będzie chciał. Dużą ilość jedzenia na talerzu wywołuje w dziecku niechęć do jedzenia
  • Dawaj dobry przykładu – dziecko chętniej zje swoją marchewkę, jeżeli Ty zjesz swoją porcję
  • Oferuj duży wybór – na przykład pozwól wybrać między marchewką a brokułami
  • Podawaj posiłki na ładnych, kolorowych talerzach, układaj je w ciekawe wzory czy kształty
  • Wprowadzaj potrawy o nowej konsystencji, w ładnych kolorach, żeby jedzenie nie kojarzyła się z przymusem tylko przyjemnością. Czasami można też zorganizować jedzenie rączkami
  • Nie pośpieszaj dziecka podczas jedzenia – w rozsądnych granicach czasowych
  • Unikaj wykorzystywania jedzenia, jako nagrody – chwal słowami
  • Zachęcaj do rodzinnych posiłków – dzieci, które jadają posiłki regularnie z rodziną, zazwyczaj mają zdrowsze nawyki żywieniowe
  • Nie pozwalaj dziecku na podjadanie przed posiłkami