Tłuszcze

Wszystkie składniki odżywcze są ważne dla zdrowia, jednak na niektóre z ich warto zwrócić szczególną uwagę, aby mieć pewność, że Twoje dziecko otrzymuje je w wystarczającej ilości.

 

Jaka jest ich rola?

Tłuszcze są znaczącym źródłem energii dla organizmu. Ułatwiają też wchłanianie składników odżywczych rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak witaminy: A, D, E i K, oraz dostarcza organizmowi ważne kwasy tłuszczowe (kwas alfa-linolenowy (ALA) i kwas linolowy (LA)).

Ile go potrzeba małemu dziecku?

Tłuszcze powinny dostarczać dziecku w wieku 1-3 lat 35-40% energii z jego diety. 

Gdzie można je znaleźć?

Małe dzieci, zwłaszcza w wieku do dwóch lat, potrzebują tłuszczu, jako skoncentrowanego źródła energii. Niektóre witaminy można znaleźć jedynie w tłuszczach, dlatego tak ważną rolę w żywieniu małego dziecka odgrywają: pełne mleko, jogurt, ser żółty, tłuste ryby i oleje roślinne.

Aż do ukończenia drugiego roku życia dziecko powinno pić wyłącznie mleko pełnotłuste. Mleka o niższej zawartości tłuszczu nie dostarczają organizmowi malca wystarczająco dużo energii i witamin. Starsze dziecko, o ile jego dieta jest zróżnicowana i zbilansowana, a wzrost i rozwój prawidłowy, może stopniowo próbować mleka półtłustego. Nie podawaj swojemu dziecku mleka całkowicie odtłuszczonego lub z 0,5% tłuszczu dopóki nie skończy 5 lat; takie mleko nie jest dobrym źródłem energii i witaminy A.

Mleko modyfikowane dla dzieci, taki jak Enfamil Premium 3, jest odpowiedni dla dzieci w wieku od 1 roku życia, jako element zbilansowanej i zróżnicowanej diety. Enfamil Premium 3 zawiera specjalną mieszankę składników: kwasy Omega 3 i 6, wapń, żelazo,  cynk i witaminy, zapewniającąc prawidłowe żywienie, odpowiedniejsze niż mleko krowie. 500 ml Enfamilu Premium 3 pokrywa dzienne zapotrzebowanie Twojego dziecka na wapń w 84% i na żelazo w 75%.

 

Referencje
  1. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, M. Jarosz, 2012 r.