Jeśli twoje dziecko ukończyło już roczek, jego jadłospis powinien być bardzo różnorodny i opierać się na pięciu posiłkach dziennie. Już od najmłodszych lat postaraj się nauczyć malucha zdrowych nawyków żywieniowych, które pozytywnie odbiją się na jego zdrowiu w przyszłości. Oto kilka wskazówek, jak powinno wyglądać żywienie rocznego dziecka.

 

Pamiętaj, że nawet po pierwszych urodzinach mleko zajmuje ważne miejsce w jadłospisie dziecka. Na tym etapie nadal można karmić dziecko piersią lub podawać mu pełne mleko krowie. Alternatywą jest mleko modyfikowane dla dzieci powyżej 12. miesiąca życia, zawierające wartościowe białko, węglowodany, kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały.

Żywienie rocznego dziecka – produkty roślinne to podstawa!

Idealny jadłospis uwzględnia warzywa lub owoce w każdym posiłku. Możesz podawać je dziecku w formie zup jarzynowych, koktajli, musów. Owoc sprawdzi się też lepiej niż słodycze jako deser albo dodatek do drugiego śniadania. Inną grupą produktów roślinnych, która zaopatrzy twoje dziecko w wiele ważnych dla niego składników odżywczych, są pełnoziarniste produkty zbożowe: razowe pieczywo, makarony, kasze.

Produkty pochodzenia zwierzęcego – jak serwować je dziecku?

Mięso, ryby, przetwory mleczne, jaja są doskonałym źródłem wartościowego białka. Powinny jednak stanowić dodatek do produktów roślinnych, a nie odgrywać główną rolę na talerzu. Bardzo ważny jest dobór odpowiednich sposobów przygotowywania posiłków. Dania dla dziecka powinny być lekkostrawne, dlatego nie serwuj mu mięs i ryb w wersji smażonej, panierowanej i z dodatkiem zawiesistych sosów. Jeżeli upieczesz drób, przed podaniem go dziecku zdejmij skórkę. Najbardziej wskazane metody przygotowywania posiłków to gotowanie, duszenie, grillowanie. Co kilka dni kawałek mięsa możesz zastąpić rybą, najlepiej tłustą, gdyż kwasy tłuszczowe zawarte w rybach dobrze wpływają na układ krwionośny i nerwowy. Nie serwuj jednak maluchowi miecznika, makreli królewskiej czy rekina, ze względu na wysoki stopień ich zanieczyszczenia.

Jakie tłuszcze są najzdrowsze w diecie dziecka?

To mit, że tłuszcze w diecie muszą prowadzić do nadmiernej masy ciała i rozwoju chorób. Dla dzieci są bogatym źródłem energii, wspomagają rozwój mózgu, umożliwiają wchłanianie się wielu cennych witamin. Ważna jest jednak ich jakość. Oprócz tłustych ryb jako źródła "dobrych" tłuszczów sprawdzą się: mleko, masło, masło orzechowe (wybierz to naturalne, bez cukru i innych niepotrzebnych dodatków, nie podawaj natomiast dziecku całych orzechów ze względu na ryzyko zakrztuszenia), oleje roślinne.

Kilka produktów, po które dziecko nie powinno sięgać

Żywienie rocznego dziecka powinno być bezpieczne. Ukończenie pierwszego roku życia to odpowiedni czas na odstawienie butelki, gdyż karmienie malca w ten sposób, szczególnie przed snem i w nocy, może sprzyjać próchnicy. Uważaj też na wszystkie "zdrowe" przekąski dla dzieci, oferowane w sklepach, które często zawierają w składzie sporo cukru. Pułapką są także kolorowe napoje, soki, smakowe wody. Lepiej zastąpić je domowymi sokami bez cukru i naturalną wodą. Daj swojemu dziecku dobry przykład i nie chodź z nim do restauracji typu fast food. Lepiej pokazać maluchowi, że najbardziej wartościowe są posiłki domowe, spożywane w rodzinnym gronie i spokojnej atmosferze.

 

Piśmiennictwo:
  1. Dziechciarz P., Gieruszczak-Białek D., Horvath-Stolarczyk A., Hanna Szajewska H.
    Żywienie dziecka w 2. roku życia. https://pediatria.mp.pl/zywienie/52547,zywienie-dziecka-w-2-roku-zycia Data dostępu: 19.09.2018
  2. Feeding & Nutrition Tips: Your 1-Year-Old. https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/toddler/nutrition/Pa... Data dostępu: 19.09.2018