Kobiety w ciąży i matki karmiące potrzebują codziennie odpowiednich ilości składników odżywczych w celu wspomagania wzrostu i rozwoju swojego dziecka.

 

Jaka jest jego rola?

Ponieważ kwas foliowy jest bardzo ważny dla zapewnienia zdrowego przebiegu ciąży, lekarze zalecają kobietom rozpoczęcie jego przyjmowania jeszcze przed zajściem w ciążę.

  • Kwas foliowy przyczynia się do wzrostu endometrium (błony śluzowej macicy) w czasie ciąży
  • Odgrywa rolę w procesie podziału komórek
  • Przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego
  • Pomaga zniwelować uczucia zmęczenia
  • Niski poziom kwasu foliowego w organizmie matki stanowi czynnik ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej u jej dziecka Suplementy kwasu foliowego mogą zwiększyć poziom kwasu foliowego w organizmie matki

Ile go potrzeba?

W czasie ciąży eksperci zalecają przyjmowanie 600 µg kwasu foliowego dziennie, podczas laktacji zapotrzebowanie na kwas foliowy wynosi 500 µg. 

Ponieważ trudno jest dostarczyć wystarczającą ilość kwasu foliowego z dietą, eksperci zalecają codzienne przyjmowanie 400 µg (0,4 mg) kwasu foliowego przez okres, co najmniej 3 miesięcy przed podjęciem prób zajścia w ciążę i 600µg przez 12 pierwszych tygodni ciąży. Zapytaj swojego lekarza, który suplement jest dla Ciebie odpowiedni. 

Gdzie mogę go znaleźć?

Suplementacja to nie wszystko; postaraj się jeść więcej żywności, będącej dobrym źródłem kwasu foliowego, na przykład:

  • Zielone warzywa z liśćmi
  • Brązowy ryż
  • Nasiona roślin strączkowych
  • Owoce
 
Referencje:
  • Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, M. Jarosz, 2012 r