Początki ciąży to czas wielkiej radości i ekscytacji, ale także pora wielkich zmian. Aby maluch w twoim łonie mógł zdrowo się rozwijać, potrzebuje bowiem odpowiednich warunków. Jakie modyfikacje w stylu życia powinna wprowadzić przyszła mama? Oto podpowiedzi.

 

Zmiany, które warto wdrożyć na czas ciąży, w dużym stopniu zależą od tego, jaki tryb życia prowadziłaś do tej pory. Jeśli na co dzień zdrowo się odżywiasz, lubisz aktywność fizyczną, dbasz o relaks i unikasz używek, nie musisz wprowadzać rewolucji. Mimo to dowiedz się, jakie czynniki są potencjalnie szkodliwe dla płodu i postaraj się ich unikać.

Zdrowa dieta to podstawa

Już początki ciąży wymagają przestrzegania zasad zdrowego i bezpiecznego jadłospisu. Postaraj się jeść dużo warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, zadbaj o udział źródeł wartościowego białka i tłuszczu. Jednocześnie postaraj się wykreślić z menu gotowe przekąski, produkty wysokoprzetworzone, sery pleśniowe, surowe mięso, ryby i jaja (mogą spowodować zatrucie pokarmowe), artykuły obfitujące w witaminę A (wątróbka, suplementy diety), której przedawkowanie może być toksyczne dla płodu. Weź pod uwagę, że w trakcie ciąży wcale nie musisz jeść "za dwoje". Znaczenie ma jakość pożywienia i jego bogate walory odżywcze.

Niezbędna suplementacja

Z pewnością wiesz, że już od pierwszych dni ciąży twojemu dziecku potrzebny jest kwas foliowy, którego przyjmowanie zaleca się już kobietom starającym się o potomka. Oprócz tego twój lekarz może zarekomendować ci suplementację witaminy D, jodu, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, magnezu i żelaza. Ważne, abyś przestrzegała wskazówek specjalisty i nie przekraczała zalecanych dawek.

Uwaga na leki!

Gdy masz przewlekłą chorobę, która wymaga regularnego przyjmowania leków, już na etapie starań o dziecko skonsultuj się z lekarzem, czy zawarte w nich substancje czynne są bezpieczne dla płodu. Gdy natomiast okazjonalnie sięgasz po środki bez recepty, uśmierzające ból głowy albo łagodzące przeziębienie, pamiętaj, że nie każdy z nich jest bezpieczny dla ciężarnych. W łagodzeniu tego typu dolegliwości lepiej postawić na wypoczynek, słabą herbatę z miodem albo rosół. Jeżeli zamierzasz przyjąć jakikolwiek lek, zapoznaj się z ulotką lub zapytaj swojego lekarza, czy jest bezpieczny i w jakiej dawce. Podobna zasada dotyczy suplementów diety i ziół.

Alkohol i papierosy na cenzurowanym

To popularne używki, od których każda przyszła mama powinna trzymać się z daleka. Już nawet niewielkie dawki alkoholu i nikotyny (oraz innych szkodliwych substancji, zawartych w papierosach) mogą negatywnie wpływać na rozwój płodu.

Bezpieczna aktywność fizyczna

Ciąża to okres piękny, ale dla wielu kobiet także trudny. Przyrost masy ciała, obrzęki, huśtawki nastrojów – to typowe "skutki uboczne" odmiennego stanu. Tymczasem wiele z nich można złagodzić poprzez regularną aktywność fizyczną, skonsultowaną z ginekologiem i bezpieczną dla płodu. Ciąża to nie czas na sporty wyczynowe i gry zespołowe. Codzienne spacery albo gimnastyka w wodzie będą natomiast odpowiednią formą rekreacji.

Już początki ciąży powinny skłonić cię do pewnych zmian w trybie życia. Ten szczególny czas to pora na zwolnienie tempa, znalezienie czasu na relaks, bliskość z partnerem oraz pogłębianie wiedzy na temat przebiegu ciąży i rozwoju dziecka, które wkrótce pojawi się na świecie.

 

Piśmiennictwo:
  1. Harding M. Diet and Lifestyle during Pregnancy. https://patient.info/health/diet-and-lifestyle-during-pregnancy Data dostępu: 18.09.2018
  2. Conrad Stoppler M. Pregnancy Planning and Lifestyle Changes. https://www.medicinenet.com/pregnancy_planning_and_lifestyle_changes/vie... Data dostępu: 18.09.2018
  3. How to Treat a Cold or Flu When You’re Pregnant.
  4. rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących, Ginekol Pol. 2014, 85, 395-399