Szukaj

W trakcie ciąży z pewnością trzymałaś się zasad zdrowego jadłospisu. Jednak czy musisz pamiętać o nich również podczas karmienia piersią? Czy w trakcie laktacji trzeba wyeliminować pewne pokarmy ze względu na ryzyko wywołanie u dziecka alergii lub zmianę smaku mleka? Ten poradnik rozwieje twoje wątpliwości.

 

 

Co może jeść kobieta karmiąca?– podstawowe zasady

 

Teoretycznie kobieta karmiąca nie musi przestrzegać specjalnej diety, jednak w praktyce warto zwracać uwagę na sposób odżywiania się. Powinien być bowiem jak najzdrowszy! W ten sposób nie tylko wspomożesz organizm w wytwarzaniu pokarmu, ale również zadbasz o swoją kondycję. Jako młoda mama potrzebujesz bowiem wszystkich niezbędnych składników odżywczych, które pomogą ci się zregenerować po ciąży oraz utrzymać dobre samopoczucie, tak ważne, gdy dziecko jest małe i wymaga stałej uwagi oraz zaangażowania. Przestrzegaj więc ogólnych zaleceń odnośnie do zdrowej diety:

  • jedz 4-5 posiłków dziennie,
  • zadbaj o urozmaicenie diety, w ten sposób łatwiej uzupełnisz komplet składników odżywczych,
  • jedz dużo produktów roślinnych, zwłaszcza pełnoziarnistych produktów zbożowych (kasze, ciemne pieczywo, ryż, makarony, płatki), warzyw, strączków, owoców (1-2 porcje dziennie), orzechów i pestek; produkty pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza mięso, powinny odgrywać w jadłospisie mniejszą rolę,
  • pamiętaj o nawadnianiu organizmu – oprócz wody możesz pić soki owocowe bez cukru (w umiarkowanej ilości), słabe herbaty ziołowe, mleko[1] [2].

 

Pamiętaj, że karmienie piersią to nie czas na dietę odchudzającą, nawet jeśli w trakcie ciąży za dużo przytyłaś! Potrzebujesz teraz około 500-650 kcal więcej, niż wynosi twoje podstawowe zapotrzebowanie, czyli standardowo 2600–2900 kcal/dzień1.

 

 

Dieta kobiety karmiącej – czy trzeba unikać niektórych produktów w ramach profilaktyki alergii lub nietolerancji?

 

Na temat diety matki karmiącej istnieje kilka przesądów. Na przykład taki, że niektóre pokarmy zmieniają smak mleka, przez co maluch nie chce pić. Według innych teorii dziecko może mieć również wzdęcia czy bóle brzuszka, jeśli mama sięgnie po ryzykowne produkty. Nauka jednak nie potwierdza tych obaw. Przepisy dla mamy karmiącej piersią noworodka lub niemowlę mogą zawierać na przykład czosnek czy brokuły – nie ma obaw, że zaszkodzą malcowi albo zmienią smak czy zapach mleka. Podobnie jest z potencjalnymi alergenami. Nie ma przesłanek ku temu, aby karmiąca mama „na wszelki wypadek” wyeliminowała mleko czy produkty zawierające gluten. Oczywiście jeżeli sama nie ma celiakii, alergii lub nietolerancji pokarmowej. Diety eliminacyjnej nigdy zresztą nie można przeprowadzać na własną rękę1 [3].

 

Czego nie powinna zawierać dieta karmiącej?

 

Podstawowym produktem, którego lepiej unikać, jest oczywiście alkohol. Ponadto warto uważać na napoje kofeinowe. Jeśli bardzo lubisz kawę lub mocną herbatę, najlepiej wypij ją po zakończeniu karmienia, aby do kolejnego zdążyła się „przefiltrować” w organizmie.(2) Oczywiście lepiej jest pić słaby napar o niskim stężeniu kofeiny. Postaraj się też zrezygnować ze słodzenia napojów. Chociaż w trakcie karmienia piersią można spożywać cukier, dla ogólnego zdrowia lepiej go ograniczyć do minimum1. Niektóre źródła podają również, że w okresie laktacji lepiej stronić od owoców morza, ze względu na wysoką zawartość rtęci. Ponadto warto bacznie obserwować reakcje dziecka i jeśli po posiłku zdradza objawy złego samopoczucia, skonsultować je z pediatrą3.

 

 

Bibliografia:

 

  1. Smoter K., Bomba-Opoń D., Wielgoś M. Dieta kobiety karmiącej. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/185589,dieta-kobiety-karmiacej Data dostępu: 2.05.2020.
  2. Dieta karmiącej mamy. https://1000dni.pl/0-6-miesiecy/dieta-karmiacej-mamy?gclid=CjwKCAjwqpP2BRBTEiwAfpiD-_z2rapgD0RUggX2x7Sx0pODM3hpWWgdR4tUrZ-W-foTdZcwXKCmkhoC6PYQAvD_BwE Data dostępu: 20.05.2020.
  3. Villines Z. Foods to eat and avoid while breastfeeding. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322844 Data dostępu: 20.05.2020.

 

 

 

[1] Smoter K., Bomba-Opoń D., Wielgoś M. Dieta kobiety karmiącej. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/185589,dieta-kobiety-karmiacej Data dostępu: 2.05.2020.

[2] Dieta karmiącej mamy. https://1000dni.pl/0-6-miesiecy/dieta-karmiacej-mamy?gclid=CjwKCAjwqpP2BRBTEiwAfpiD-_z2rapgD0RUggX2x7Sx0pODM3hpWWgdR4tUrZ-W-foTdZcwXKCmkhoC6PYQAvD_BwE Data dostępu: 20.05.2020.

[3] Villines Z. Foods to eat and avoid while breastfeeding. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322844 Data dostępu: 20.05.2020.

 

Enfamil Premium MFGM 2 mleko następne. Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Próbki Enfamil Premium MFGM 2 są dostępne dla mam z dziećmi, które ukończyły 6 miesiąc życia. Kod rabatowy wynosi 100zł przy zamówieniach min. 250zł wyłączając Enfamil Premium MFGM 1, Enfamil Comfort i produkty Lovela.
0