Szukaj

Czego nie wiesz o żywieniu w ciąży?

Żywienie w ciąży to temat, który z początku może wydawać się skomplikowany, jeśli jednak poświęcisz trochę czasu na przyswojenie sobie podstawowych zasad żywienia w tym szczególnym okresie, przekonasz się, że nie czekają Cię wcale wielkie rewolucje. Dowiedz się o kilku kwestiach, na które warto zwrócić szczególną uwagę.

Zapewne wiesz, że żywienie kobiet w ciąży musi być oparte na zdrowych i naturalnych produktach. Kluczową rolę w diecie odgrywają warzywa, owoce, strączki, pełnoziarniste produkty zbożowe, a ponadto wysokiej jakości mięso, pasteryzowane mleko, przetwory mleczne i jaja. Produkty pochodzenia zwierzęcego powinny być dostarczane jednak w mniejszych porcjach, niż roślinne. O jakich jeszcze zasadach trzeba wiedzieć?

Żywienie w ciąży - pierwszy trymestr

Przyszłe mamy, które na co dzień stosują się do zasad zdrowej diety, nie muszą wprowadzać rewolucyjnych zmian. Jednak jeśli w Twoim jadłospisie prym wiodą fast foody, dania gotowe, wyroby piekarnicze i słodkości, pierwszy trymestr to czas, kiedy warto przestawić się na bardziej odżywcze, domowe przysmaki. Warto wiedzieć, że w pierwszym trymestrze zapotrzebowanie kaloryczne nie zwiększa się. Więcej energii wymaga dopiero drugi (o 360 kcal) i trzeci trymestr (475 kcal).

Porozmawiaj też z lekarzem na temat suplementacji. Kwas foliowy to podstawa (zaleca się jego przyjmowanie jeszcze przed zajściem w ciążę), jednak czasami warto wesprzeć dietę także innymi preparatami, na przykład witaminą D. Co ważne, nie przyjmuj kilku preparatów, w których znajdują się te same witaminy i minerały.

Obróbka żywności i techniki kulinarne - one też mają znaczenie!

W trakcie ciąży ważne jest nie tylko to, co jesz, ale także jak przygotowujesz jedzenie. Podstawą jest dokładne mycie wszystkich produktów, które pomaga usunąć z ich powierzchni zabrudzenia i drobnoustroje. Drugą ważną zasadą jest wykreślenie z jadłospisu surowych produktów zwierzęcych. Tatar, sushi, tiramisu, jajka na miękko, domowy majonez lub wszelkie inne dania i produkty zawierające surowiznę, mogą spowodować u ciężarnej zatrucie. Zdrowe żywienie w ciąży wymaga także eliminacji niepasteryzowanego mleka oraz nabiału z niepasteryzowanego mleka, które mogą być szkodliwe dla płodu.

Ponadto ważne są stosowane techniki kulinarne. Najmniej polecaną jest smażenie, gdyż w jego trakcie produkty wchłaniają mnóstwo tłuszczu. Lepiej jest gotować w wodzie lub na parze, dusić, piec w naczyniach żaroodpornych. Zamiast klasycznej panierki mięso lepiej jest obtoczyć w płatkach migdałowych, sezamie albo otrębach.

Ciąża - żywienie a rola płynów

Zdrowa dieta to nie tylko pokarmy stałe. Równie istotne są płyny. Prawidłowe nawodnienie pomaga uniknąć wielu ciążowych dolegliwości lub zmniejszyć ich nasilenie. Dotyczy to nudności, przesuszenia skóry czy zaparć. Nawet obrzęki, które często doskwierają kobietom w zaawansowanej ciąży, nie powinny być powodem do zmniejszenia ilości wypijanych napojów. Większość z nich powinna stanowić woda, a ponadto świeżo wyciskane soki owocowe , czerwona herbata, zupy, mleko 1,5 - 2% tłuszczu, maślanki i kefiry. Należy natomiast ograniczyć kawę oraz czarną, białą i zieloną herbatę, gdyż niektóre badania sugerują, że nadmiar kofeiny może być szkodliwy dla płodu. Zalecana dzienna dawka kofeiny w trakcie ciąży wynosi maksymalnie 300 mg, czyli mniej więcej tyle, ile dostarczają 3 filiżanki kawy. Szczególną ostrożność należy zachować, sięgając po zioła, gdyż niektóre mogą być szkodliwe. Na liście ziół mających opinię bezpiecznych dla ciężarnych, znajdują się np. imbir i liście mięty pieprzowej.

Słodkie zachcianki w trakcie ciąży - jak sobie z nimi radzić?

Jak jeść w czasie ciąży, aby za dużo nie przytyć? Choć ciąża nie jest odpowiednią porą na odchudzanie się, gdyż restrykcyjna dieta może zaszkodzić dziecku, nadmierny przyrost masy ciała to druga skrajność, w którą lepiej nie popadać. Winne tyciu są natomiast często słodkie zachcianki - czekoladki, batoniki, pączki, drożdżówki, cukierki. Zamiast tego lepiej jest sięgać po owoce, domowe ciasteczka z mąki pełnoziarnistej, domowy kisiel albo galaretkę.  Oczywiście, jeśli raz na jakiś czas pozwolisz sobie na coś słodkiego, nic złego się nie stanie, jednak ważne, aby nie folgować sobie zbyt często. 

Bibliografia:

  1. Świątkowska D. Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka Klinika Położnictwa i Ginekologii. http://www.imid.med.pl/images/poradnik-zywienia-dla-kobiet-w-ciazy.pdf Data dostępu: 05.2019
  2. Nordquist Ch. Pregnancy diet: What to eat and what to avoid. https://www.medicalnewstoday.com/articles/246404.php Data dostępu: 30.05.2019
  3. Herbs and Pregnancy. https://americanpregnancy.org/pregnancy-health/herbs-and-pregnancy/ Data dostępu: 30.05.2019
Enfamil Premium MFGM 2, mleko następne. Stosowanie produktu jedynie po zasięgnięciu opinii niezależnych osób posiadających kwalifikacje w dziedzinie medycyny, żywienia lub farmacji bądź też innych specjalistów zajmujących się opieką nad matkami i dziećmi. Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Karmienie sztuczne powinno następować w przypadku, gdy karmienie piersią jest niemożliwe lub utrudnione.
0