Szukaj

Objawy zbliżającego się porodu zawsze wzbudzają w przyszłych rodzicach ogromną ekscytację. To już! Dziecko zdecydowało, że brzuch mamy zrobił się za ciasny i potrzebuje większej przestrzeni. Udekorowany dziecięcymi akcesoriami pokoik cierpliwie czeka na małego lokatora, a po długich naradach oficjalnie zostało wybrane imię. Jednak zanim nastąpi ta wyjątkowa chwila, warto dobrze się do niej przygotować. To pozwoli uniknąć problemów organizacyjnych i zwiększy twój komfort psychiczny.

Szkoła rodzenia – dlaczego warto chodzić na zajęcia?

Mniej więcej po 20. tygodniu ciąży dobrze jest zapisać się do szkoły rodzenia, w której przygotujesz się do porodu w sposób teoretyczny i praktyczny. Dowiesz się, jak przebiega poród i połóg, oswoisz ewentualny lęk, dowiesz się, jak radzić sobie z bólem. Poznasz ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne oraz techniki parcia – to wiedza, która w trakcie wydawania dziecka na świat będzie dla ciebie ogromną pomocą! Na zajęciach w szkołach rodzenia omawiane są również najważniejsze kwestie związane z połogiem i opieką nad niemowlęciem. Oprócz kwestii praktycznych w szkole rodzenia poznasz też inne przyszłe mamy, z którymi możesz podzielić się swoimi ciążowymi doświadczeniami. Na pewno uczestnictwo w zajęciach jest bardzo relaksujące i pomaga oswoić się z tematem porodu.

Fizyczne przygotowanie do porodu

Poród jest wyjątkowym momentem dla każdej mamy. Jest również ogromnym, fizycznym wyzwaniem dla organizmu. Rzecz jasna nie każda kobieta przechodzi poród tak samo. Czasami wszystko przebiega gładko i bezproblemowo, czasami rozwiązanie przeciąga się przez długie godziny i pojawiają się utrudnienia. Jednak im lepsze jest przygotowanie kobiety ciężarnej, tym poród jest łatwiejszy. Dlatego warto się do niego przygotować pod każdym względem, zwłaszcza fizycznym.

Najłatwiejsze zadanie w kwestii przygotowania ciała do porodu mają kobiety, które już przed zajściem w ciążę dbały o kondycję fizyczną. Okres oczekiwania na dziecko nie jest bowiem odpowiednim czasem do zaczynania uprawiania sportu czy ćwiczeń gimnastycznych. Ewentualne ćwiczenia najlepiej jest wykonywać pod nadzorem specjalisty, na przykład zapisać się na zajęcia dla ciężarnych. Wówczas osoba je prowadząca będzie mogła pomóc w dobraniu bezpiecznych ćwiczeń.

Często zalecanym sposobem aktywności fizycznej dla kobiet w ciąży jest pływanie i gimnastyka wodna. W ten sposób możesz wzmocnić przed porodem krocze, gdyż pływanie dobrze rozluźnia i rozciąga mięśnie.1

W trakcie ciąży i porodu bardzo duże obciążenie dotyczy mięśni dna miednicy, dlatego warto wzmocnić je specjalnymi ćwiczeniami. Polegają one na napinaniu mięśni dna miednicy (Kegla) w taki sposób, jakbyś chciała zatrzymać strumień moczu. Pamiętaj jednak, aby nie wykonywać ich w trakcie oddawania moczu, bo w ten sposób możesz nabawić się problemów.2 Jeśli masz wątpliwości, czy twoja technika wykonywania ćwiczeń mięśni dna miednicy jest prawidłowa, zawsze dobrze jest poprosić o pomoc fizjoterapeutę uroginekologicznego.

Co ważne, aktywność fizyczną powinnaś przerwać zawsze wtedy, kiedy czujesz ból lub dyskomfort, a przed jej rozpoczęciem dobrze jest skonsultować się z lekarzem. Unikaj również aktywności, które w trakcie ciąży mogą być niebezpieczne, jak jazda konna, jazda na rolkach lub gra w piłkę.

Na co dzień pamiętaj również o spacerach, które są bezpieczną formą aktywności fizycznej dla większości kobiet oczekujących dziecka. Na cel spacerów wybieraj miejsca zazielenione, na przykład parki, aby móc oddychać świeżym powietrzem.

Przygotowania organizacyjne, czyli co zabrać do szpitala na poród?

Pakowanie torby do szpitala to kwestia, o której powinnaś pamiętać z dosyć dużym wyprzedzeniem. Zwykle zaleca się, aby torbę przygotować już pod koniec 7. miesiąca ciąży, na wszelki wypadek, gdyby akcja porodowa zaczęła się wcześniej, niż przewidywał wyznaczony termin. Lista rzeczy, które powinny znaleźć się w torbie, jest dosyć długa i znajdują się na niej:

  • dokumenty – w tym dowód osobisty, dowód ubezpieczenia, karta przebiegu ciąży, skierowanie do szpitala, numer NIP pracodawcy lub własny,
  • wyniki badań takich jak morfologia krwi, oznaczenie grupy krwi i Rh, badanie moczu, wykonane po 32. tygodniu HBS, odczyn WR, badanie na obecność wirusa HIV, wyniki badań USG z całego okresu ciąży, wyniki posiewu z przedsionka pochwy oraz odbytu w kierunku zakażania S. agalactiae, a ponadto wszystkie inne badania, które mogą być istotne,
  • ubrania i kosmetyki dla ciebie na czas pobytu w szpitalu, porodu oraz powrotu do domu,
  • ubrania, pieluchy i akcesoria dla dziecka,
  • przekąski, napoje,
  • rzeczy, które umilą ci pobyt w szpitalu, na przykład płyta z ulubioną muzyką.

Samopoczucie psychiczne przyszłej mamy – ono też jest ważne!

Przed porodem warto dowiedzieć się, jak wygląda jego przebieg i czego należy się spodziewać. Jednocześnie na pewno bardzo ważne jest pozytywne nastawienie i unikanie snucia czarnych wizji. Specjaliści zalecają nawet, aby wizualizować sobie poród, który przebiega gładko i bezproblemowo. To ważne zwłaszcza dla kobiet, które obawiają się, że sobie nie poradzą albo boją się bólu i dyskomfortu. Wyobrażanie sobie, że każda faza porodu przebiega pomyślnie i w spokojnej atmosferze, tworzy w głowie ciężarnej rodzaj scenariusza, którego następnie można się trzymać na sali porodowej. Takie ćwiczenia zredukują także lęk, który może wystąpić u kobiety, gdy już zacznie się akcja porodowa.1

W mentalnym przygotowaniu się do porodu pomagają też osoby bliskie, przede wszystkim ojciec dziecka, ale także matka, siostra, najlepsza przyjaciółka. To bardzo ważne dla przyszłej mamy, aby miała z kim porozmawiać o tym, co ją niepokoi, jak postrzega macierzyństwo, jakiej pomocy oczekuje od swoich bliskich. Czasami pomocne może być jednak oderwanie myśli od tematu ciąży i porodu, który na pewno w tym okresie dominuje. Może w oczekiwaniu na tę chwilę potrzebujesz po prostu odrobiny rozrywki, pójścia do kina, na lody, poplotkowania ze znajomymi. Jeśli tak, zasygnalizuj to swoim koleżankom, które na pewno chętnie cię gdzieś wyciągną.

Objawy porodu – nie przegap pierwszych sygnałów!

Już na kilka tygodni przed rozwiązaniem kobieta ciężarna może odczuć, że wielka chwila zbliża się wielkimi krokami. Pierwsze objawy porodu to przede wszystkim obniżenie dna macicy, które jest wyraźnie odczuwane przez kobietę ciężarną.4 Przyszła mama ma wrażenie, że cały brzuch obsunął się ku dołowi, co ma swoje zalety, bo zmniejsza się ucisk na żołądek, a ponadto ciężarnej łatwiej się oddycha. Oprócz tego zapowiedzią wielkiej chwili są:

  • nieregularne skurcze przepowiadające, które rozpoczynają się na kilka dni przed porodem,
  • silniejsze parcie na pęcherz,
  • wzmożony ból kręgosłupa,
  • biegunka, wynikająca z rozluźnienia mięśni stanowiącego część przygotowania organizmu do porodu,
  • zahamowanie przyrostu masy ciała,
  • większe niż zwykle zmęczenie,
  • instynkt „gniazdowania” lub „wicia gniazda” polegający na chęci zmiany czegoś w otoczeniu, przygotowania i układania rzeczy dla dziecka, czasami przejawia się w potrzebie nadmiernej higieny.4

Ewidentnym początkiem porodu jest natomiast wystąpienie regularnych, bolesnych skurczów macicy. Odejście wód płodowych, które często błędnie przyjmowane jest za pierwszy i nagły objaw porodu, tak naprawdę jest już finalnym sygnałem, że zaczęła się akcja.4

Jak widzisz, przygotowanie do porodu to temat bardzo złożony. W trakcie ciąży każda przyszła mama zapewne chłonie wszelkie docierające do niej informacje na ten temat. Na pewno warto porozmawiać o tym z zaufaną i doświadczoną osobą. Choć jednak dobrze jest dowiedzieć się o porodzie i połogu jak najwięcej, ważne, aby źródła informacji były rzetelne, a w razie wątpliwości zawsze można skonsultować się z lekarzem lub położną. Dobre przygotowanie i pozytywne nastawienie na pewno będą istotną pomocą w przejściu przez ten szczególny czas.

 

Bibliografia:

  1. 8 sposobów na przygotowanie krocza do porodu. https://dziecisawazne.pl/8-sposobow-na-przygotowanie-krocza-do-porodu/ Data dostępu: 12.08.2020.
  2. Masters M. Kegel Exercises: How, When and Why to Do Your Kegels During and After Pregnancy. https://www.whattoexpect.com/womens-health/kegels Data dostępu: 12.08.2020.
  3. Torba do szpitala. https://www.rodzicpoludzku.pl/jak-przygotowac-sie-do-porodu/torba-do-szpitala.html Data dostępu: 12.08.2020.
  4. Donaldson-Evans C. 10 Signs of Labor. https://www.whattoexpect.com/pregnancy/labor-signs#drops Data dostępu: 12.08.2020.

0 komentarze

Zostaw komentarz

Uwaga: komentarze muszą zostać zatwierdzone przed ich opublikowaniem

Enfamil Premium MFGM 2 mleko następne. Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Próbki Enfamil Premium MFGM 2 są dostępne dla mam z dziećmi, które ukończyły 6 miesiąc życia. Kod rabatowy wynosi 100zł przy zamówieniach min. 250zł wyłączając Enfamil Premium MFGM 1, Enfamil Comfort i produkty Lovela.
0