Szukaj

Czas po urodzeniu dziecka powinien być pełen spokoju, bliskości i czasu na budowanie relacji i powrót do formy sprzed ciąży. Ważne jest, by kobieta spokojnie i z otwartością do niego podeszła, dając sobie czas i komfort do przejścia przez dolegliwości po porodzie i zorganizowania się w nowej rzeczywistości – już z  nowym członkiem rodziny.

Połóg to okres trwający od dnia porodu do około 6 tygodni po nim. W tym czasie dochodzi do szeregu różnych zmian w ciele młodej mamy. Wśród nich należy wymienić:

  • Obkurczanie macicy po porodzie – macica zmniejsza swoją masę i objętość, obkurcza się około 10-krotnie, finalnie osiągając wagę około 100g1.
  • Organizm oczyszcza się i wydala odchody poporodowe – odchody poporodowe to wydzielina, krew i resztki tkanek, które są usuwane z organizmu po ustaniu ciąży. Odchody poporodowe zmieniają swój charakter w czasie połogu, początkowo są obfite i krwiste, później ilość wydalanych odchodów zmniejsza się, zmieniają kolor (na różowy, a później mleczny), by finalnie w około 6. tygodniu całkowicie ustać. Obserwuj, jak zmienia się charakter wydzieliny, by w razie zauważenia niepokojących objawów w porę skonsultować je z lekarzem.
  • Hormony wracają do stanu równowagi sprzed ciąży.
  • Rozpoczyna się laktacja, która przebiega z różną intensywnością w poszczególnych dniach po porodzie, by później unormować się i wyrównać.
  • Masa ciała zaczyna się zmniejszać, zmienia się figura, a kobieta stopniowo wraca do kształtów sprzed ciąży.

Ból po porodzie naturalnym i cięciu to kwestia indywidualna

Niestety ból jest związany zarówno z porodem, jak i z czasem, kiedy po urodzeniu dziecka wracasz do swojej dawnej formy. Jest to normalna reakcja organizmu, w czasie połogu powinnaś się oszczędzać i dużo odpoczywać. Utarło się mówić, że ból po porodzie naturalnym jest mniejszy niż po cięciu cesarskim, czy tak jest w rzeczywistości? Niestety odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. To jak się czujesz po porodzie i czy odczuwasz ból, zależy od wielu czynników, m.in.:

  • Od przebiegu ciąży i tego, czy odczuwałaś jakieś dolegliwości ze strony np. pleców czy układu ruchu. Po porodzie może nasilić się ból pleców lub dyskomfort w okolicy brzucha i miednicy.
  • Od przebiegu porodu – jeśli doszło do pęknięcia lub nacięcia krocza, możesz odczuwać zwiększony dyskomfort w tej okolicy.
  • Ból, czy raczej „nieprzyjemne uczucie w okolicy brzucha”, jest również bezpośrednio związany ze zwijaniem się macicy po porodzie. Te dolegliwości będą stopniowo słabły, pod koniec połogu nie powinnaś już ich w ogóle odczuwać1.

Obkurczanie się macicy po porodzie

W czasie ciąży i porodu macica była wystawiona na wiele prób. Przez 9 miesięcy chroniła dziecko i była środowiskiem do rozwoju i wzrostu płodu. W tym czasie rozciągnęła się i zmieniła swoją strukturę.

Obkurczanie macicy przebiega stopniowo. Aby macica mogła zmniejszyć swoją objętość i prawidłowo się zwinąć, potrzebne są skurcze macicy, dochodzi do nich np. w czasie karmienia piersią. Skurcze możesz odczuwać jako pobolewanie w dole brzucha, przez część kobiet ten ból jest porównywany do objawów w czasie miesiączki1.

Proces obkurczania jest dość szybki, po około dwóch tygodniach od porodu powinna ona być już niewyczuwalna pod spojeniem łonowym, przez kolejne dni zmniejsza się jeszcze bardziej.

Gojenie się krocza lub rany po cesarskim cięciu

Część kobiet rodzi dzieci siłami natury i nie dochodzi u nich do pęknięcia krocza. Ze względu na dużą elastyczność tkanek nie jest u nich również konieczne nacięcie. Taka sytuacja jest niemalże idealna i oznacza, że czas rekonwalescencji po urodzeniu dziecka może być krótszy.

Lekarze i położne zalecają przygotowanie tkanek do porodu, ważne jest prawidłowe nawilżenie i uelastycznienie struktur krocza –  pij wodę i zapewnij sobie odpowiednią podaż olejów i tłuszczów roślinnych, które zwiększają elastyczność ciała.

Jeśli jesteś już po porodzie, lekarz lub położna na pewno poinstruowali cię, w jaki sposób powinnaś pielęgnować ranę.

U kobiet, u których konieczne było nacięcie krocza lub pękło ono samo podczas porodu, zaleca się utrzymanie tej okolicy w jak największej czystości i umożliwienie swobodnego przepływu powietrza. Podmywaj krocze wodą z mydłem do higieny intymnej każdorazowo po wizycie w toalecie i osuszaj krocze jednorazowymi chusteczkami. Staraj się zapewnić stały dopływ powietrza w okolice krocza, noś przewiewną, bawełnianą bieliznę. Obkurczanie się macicy po porodzie wiąże się z wydalaniem odchodów połogowych, a to grozi oparzeniami i spowolnieniem procesu gojenia, dlatego dbaj o skórę tej okolicy, zmieniając wkładki często.

Jeśli urodziłaś przez cięcie cesarskie, przemywaj ranę wodą z mydłem. Do jej osuszania używaj również  jednorazowych chusteczek. Wybieraj luźne i przewiewne ubrania, które nie będą cię obcierały, uszkadzały gojącej się rany i drażniły miejsca szycia1.

Jak poczuć się lepiej? 6 rad na dolegliwości po porodzie

Czas połogu może być dla ciebie trudny również psychicznie, u części kobiet pojawia się tzw. baby blues, a nawet depresja poporodowa. Nie czekaj, aż obniżony nastrój odbierze ci radość z macierzyństwa. Stres i lęk są normalne na początku waszej wspólnej drogi. Jeśli czujesz, że nie radzisz sobie z psychicznymi aspektami rodzicielstwa, porozmawiaj o tym z położną lub lekarzem prowadzącym, wskażą ci miejsce, gdzie otrzymasz fachową pomoc.

Jeśli twoje złe samopoczucie jest związane jedynie ze zmianą sytuacji i nie nosi znamion depresji, poczujesz się lepiej, jeśli postarasz się zrelaksować i zastosujesz którąś ze zmian:

  1. Śpij jak najwięcej – zawsze gdy masz taką możliwość, staraj się wyspać lub uciąć sobie krótką drzemkę. Prawdopodobnie noce są dla ciebie trudne, daj sobie czas na odpoczynek.
  2. Odżywiaj się zdrowo – nie rezygnuj z ulubionych potraw, dieta matki karmiącej nie istnieje. Niezalecona przez lekarza, z jakiś przyczyn eliminacja np. owoców czy nabiału może spowodować spadek energii i niedobory.
  3. Odpoczywaj w ciągu dnia – nawet kilka minut odpoczynku pozwoli ci nabrać energii i poczuć się lepiej2.
  4. Odpuść domowe obowiązki – czas poświęć na opiekę nad dzieckiem i odpoczynek.
  5. Spaceruj, wykonuj delikatne ćwiczenia fizyczne, które zostały zarekomendowane przez położną – poczujesz się lepiej!
  6. Odpuść sobie, nie czuj presji, powoli wracaj do siebie po porodzie.

Przed rozpoczęciem stosowania jakichkolwiek leków czy suplementów diety należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym, ponieważ nie wszystkie mogą być stosowane w czasie ciąży i podczas karmienia piersią.

Piśmiennictwo:

  1. Bręborowicz G., „Położnictwo i ginekologia”, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2020.
  2. Szostak Węgierek D., „Żywienie kobiet w ciąży”, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2011.
Enfamil Premium MFGM 2 mleko następne. Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Próbki Enfamil Premium MFGM 2 są dostępne dla mam z dziećmi, które ukończyły 6 miesiąc życia. Kod rabatowy wynosi 100zł przy zamówieniach min. 250zł wyłączając Enfamil Premium MFGM 1, Enfamil Comfort i produkty Lovela.
0