Na tym etapie Twoje dziecko więcej się rusza i zaczyna wydawać nowe dźwięki. Nasz poradnik pomoże Ci wypatrywać i świętować osiąganie ważnych kamieni milowych w różnych kluczowych obszarach umiejętności Twojego dziecka. Pamiętaj, że każde dziecko jest jedyne w swoim rodzaju i będzie osiągać różne kamienie milowe we własnym tempie. Nasze wytyczne określają tylko to, co Twoje dziecko może potencjalnie osiągnąć – jeżeli nie teraz, to wkrótce.
Poznawcze kamienie milowe
- Dziecko wykazuje zainteresowanie bardziej złożonymi wzorami, na przykład obrazkami w książeczce
- Jest bardziej zainteresowane wizualnym badaniem przedmiotów. Możesz zauważyć, że Twoje dziecko podnosi i ogląda z bliska wszystkie swoje zabawki!
- Zwraca uwagę na małe przedmioty i próbuje przysuwać je bliżej do siebie, nawet jeżeli nie potrafi ich jeszcze podnieść
- Sprawnie śledzi ruchome przedmioty, na przykład zabawkę spadającą na podłogę
- Ma wyższy poziom koncentracji, co oznacza, że dłużej koncentruje się na zabawce lub przedmiocie
- Eksperymentuje z przyczynami i skutkami – na przykład odkrywa, że grzechotka wydaje dźwięk, gdy się nią potrząśnie
- Odkrywa stałość obiektów (obiekty niewidoczne nadal istnieją)1
- Zaczyna rozumieć sekwencyjność zdarzeń, na przykład przygotowanie krzesełka oznacza, że pora na obiad
Motoryczne kamienie milowe
- Maluch trzyma sztywno głowę bez podparcia w wyprostowanej pozycji
- Leżąc na brzuszku, podnosi się na łokciach i wygina plecy w łuk
- Kołysze się na brzuszku, machając rączkami i nóżkami
- Obraca się z brzuszka na plecy i z powrotem
- Może siedzieć w pozycji żabki lub z rączkami opartymi na udach bez podparcia
- Wykazuje koordynację ręka-oko (widzi przedmiot, a potem po niego sięga)
- Zagarnia przedmioty do siebie i chwyta je
- Podnosi przedmioty do ust z precyzją
- Używa rąk do poznawania ciała; chwyta stopy, leżąc na plecach
- Potrafi stać na Twoich kolanach lub równej powierzchni i sprężynować
Komunikacyjne kamienie milowe
- Dziecko stosuje różne rodzaje płaczu, aby zasygnalizować głód, ból, senność lub znudzenie
- Słucha Twojego sposobu mówienia i kopiuje te dźwięki
- Gaworzy w bardziej złożony sposób, używając dwóch sylab, łącząc samogłoski i spółgłoski, na przykład: „a-gu” lub „ba-ba”
- Gaworzenie zaczyna brzmieć jak intonacja prawdziwego języka
- Piszczy, chichocze i śmieje się, aby zwrócić na siebie uwagę
Społeczne kamienie milowe
- Maluch zaczyna rozpoznawać emocje na podstawie tonu Twojego głosu i wyrazu twarzy
- Przekazuje emocje za pomocą głosu i wyrazu twarzy
- Uważnie przygląda się twarzom, nawiązuje i utrzymuje kontakt wzrokowy
- Naśladuje wyraz twarzy i ruchy
- Bardziej czytelnie wyraża emocje
- Uspokaja się dzięki Twojej obecności i głosowi, gdy jest zdenerwowane
- Wykazuje coraz bardziej wyrazistą osobowość
-
American Academy of Pediatrics. 2009. Caring for your baby and young child: birth to age 5. 5th edition
-
Mayo Clinic. Guide to Your Baby's First Year. 2012
- Curtis GB. 2010. Your baby’s first year week by week. 3rd edition. Da Capo Lifelong Books