Szukaj

Wskazówki żywieniowe dla kobiet w pierwszym trymestrze ciąży

Sprawdź, jakie produkty powinnaś jeść, a jakich unikać, aby ciąża przebiegała prawidłowo.

 

„Jedzenie za dwoje” w żadnym wypadku nie dotyczy ilości jedzenia na Twoim talerzu. „Jedzenie za dwoje” oznacza raczej, że Twoje dziecko je to, co Ty, w związku z czym, wybieranie przez Ciebie pożywnych dań ma kluczowe znaczenie dla Waszego zdrowia. Twoja zbilansowana dieta złożona ze zdrowych, pełnowartościowych produktów tworzy fundament prawidłowego wzrostu i rozwoju Twojego dziecka.

Oto kilka wskazówek:

Podejmuj zdrowe decyzje dotyczące żywienia

Zdaniem lekarzy, w pierwszym trymestrze ciąży, średni przyrost masy ciała zdrowej kobiety, powinien wynosić 1-2 kg, a zatem większość kobiet nie musi w tym czasie dostarczać „dodatkowych kalorii” ze swoją dietą. Wybieraj zatem, warzywa, owoce, chude mięso, ryby, jak również, niskotłuszczowy nabiał i zbożowe produkty pełnoziarniste. Unikaj tłustych potraw.

Chcesz dowiedzieć się więcej o zbilansowaniu diety? Zacznij od poznania zasad Prawidłowego Żywienia.

Dbaj o dobór odpowiednich składników odżywczych w swojej diecie

Dostarczenie z dietą ważnych składników odżywczych ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży i zdrowia dziecka. Zadbaj o spożywanie wystarczających ilości DHA (kwas dokozaheksaenowy), kwas tłuszczowy z rodziny Omega-3, który wspomaga prawidłowy rozwoju mózgu i wzroku u płodu. Sprawdź zasady Prawidłowego Żywienia, aby dowiedzieć się, czego potrzebujesz w tym wyjątkowym czasie i jak możesz bilansować swoją dietę każdego dnia. Eksperci rekomendują przyjmowanie suplementów diety odpowiednich dla kobiet w ciąży, w celu zapewnienia ważnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach.

Jakich składników odżywczych potrzebujemy oboje – ja i moje dziecko?

Pamiętaj o kwasie foliowym

 

Kwas foliowy jest niezmiernie ważny dla rozwoju Twojego dziecka. Lekarze zalecają codzienne przyjmowanie kwasu foliowego w dawce 400 µg (0,4 mg) przez okres co najmniej 3 miesięcy przed podjęciem prób zajścia w ciążę, aż do końca II trymestru ciąży. Oprócz zapobiegania powstawaniu wad wrodzonych, kwas foliowy wspiera prawidłowy podział komórek i "odżywia" rozwijający się układ nerwowy Twojego dziecka.

Dowiedz się więcej o kwasie foliowym.

Zadbaj o wystarczającą ilość żelaza

Żelazo stanowi istotny czynnik w procesie tworzenia krwinek i jest ważnym składnikiem odżywczym na każdym etapie życia człowieka. Dieta przyszłej mamy zgodna z zasadami prawidłowego odżywiania i codzienne przyjmowanie suplementu diety odpowiedniego dla kobiet w ciąży, zawierającego 30 mg żelaza umożliwi prawidłowy przebieg ciąży. Skonsultuj się ze swoim lekarzem,w celu wybrania odpowiedniego dla Ciebie suplementu diety.

Wskazówka żywieniowa: żywność o wysokiej zawartości witaminy C pomaga Twojemu organizmowi w lepszym przyswajaniu żelaza.

Dowiedz się więcej o żelazie.

Zadbaj o spożycie witaminy A na odpowiednim poziomie

Witamina A (Retinol) bierze udział w procesie widzenia, rozwoju komórek rozrodczych, a poprzez biosyntezę melaniny i włókien kolagenowych utrzymuje prawidłowy stan skóry. Niewielkie ilości tej witaminy są bardzo ważne, jednak jej nadmiar może być dla organizmu toksyczny. Witaminę A znajdziesz w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak olej, wątróbka, masło, mleko i jego przetwory oraz żółtko jaja. Dzienne zapotrzebowanie kobiet ciężarnych wynoxi 750-770μg dziennie, a kobiet karmiących 1200-1300μg dziennie.

Jedz mało, a często

Jeżeli czujesz się zmęczona albo masz poranne mdłości, możesz nie mieć ochoty na posiłki o zwykłej wielkości. Zamiast tego jedz mało, a często – mniejsze posiłki i przekąski przez cały dzień, nawet, jeżeli będą to tylko sucharki lub sorbet owocowy. Zadbaj o nawodnienie, pijąc odpowiednie ilości wody przez cały dzień.

Sprawdź jak unikać porannych mdłości.

Unikaj niezdrowych nawyków

Alkohol i papierosy mogą stanowić poważne zagrożenie dla prawidłowego przebiegu ciąży.

 

Referencje:
  • Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, M. Jarosz, 2012r

0 komentarze

Zostaw komentarz

Uwaga: komentarze muszą zostać zatwierdzone przed ich opublikowaniem

Podobne artykuły

Kalendarz ciąży. Tydzień 8.

To już 8 tydzień! Dowiedź się, w jakim stopniu rozwinął się Twój maluszek i sprawdź następne etapy jego rozkwitania.

Czytaj więcej

Kalendarz ciąży. Tydzień 7.

Zmiany w ciele kobiety są widoczne wyraźniej już w siódmym tygodniu ciąży. Sprawdź wszystkie istotne zmiany w 7. tygodniu ciąży i odwiedź poradnik Enfamil!

Czytaj więcej

Kalendarz ciąży. Tydzień 6.

Monitoruj rozwój maluszka oraz swój w 6. tygodniu ciąży i zobacz w poradniku Enfamil, jak postępuje w kolejnych tygodniach.

Czytaj więcej

Kalendarz ciąży. Tydzień 5.

Zobacz, czego możesz spodziewać się w 5. tygodniu ciąży. Sprawdź artykuł dotyczący 5. tygodnia ciąży w kalendarzu ciąży na Enfamil.pl już teraz!

Czytaj więcej

Enfamil Premium MFGM 2 mleko następne. Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Próbki Enfamil Premium MFGM 2 są dostępne dla mam z dziećmi, które ukończyły 6 miesiąc życia. Kod rabatowy wynosi 100zł przy zamówieniach min. 250zł wyłączając Enfamil Premium MFGM 1, Enfamil Comfort i produkty Lovela.
0