Szukaj

Zatrzymywanie wody w ciąży – jak poradzić sobie z gromadzeniem wody w organizmie?

Ludzkie ciało składa się w większej części z wody, nawet 60-70% jego masy stanowi woda zgromadzona w komórkach oraz zawarta we krwi i układzie limfatycznym. W ciąży naturalnym zjawiskiem jest retencja, czyli gromadzenie wody przez organizm, co może powodować uczucie ociężałości, powstawanie opuchlizny kończyn i inne nieprzyjemne dolegliwości. Jak złagodzić objawy, jakie powoduje zatrzymywanie wody w organizmie w ciąży, wciąż dbając o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój płodu?

Retencja wody w ciąży to magazynowanie wody w organizmie związane z wypełnieniem jamy macicy płynem owodniowym, budową komórek łożyska i płodu, a także zwiększeniem objętości krwi, powiększeniem macicy i piersi przygotowujących się do laktacji.1

Ilość wody gromadzona w organizmie przyszłej mamy to minimum 6,5 litra, co jest zdecydowanie odczuwalną liczbą, mającą wpływ na samopoczucie ciężarnej. W ciąży wzrasta ciśnienie krwi, co w połączeniu z taką ilością magazynowanej w ciele wody doprowadza do obrzęków.

Ciąża wiąże się również z wyraźnymi zmianami w gospodarce lipidowej (tłuszczowej) organizmu. Przybieranie na wadze w ciąży jest zupełnie normalne, jednak w połączeniu z obrzękami spowodowanym retencją wody powoduje nieprzyjemne dolegliwości i spadek samopoczucia u przyszłej mamy. Jak złagodzić te objawy podczas ciąży? Co na zatrzymywanie wody w organizmie w ciąży zadziała najlepiej i będzie bezpieczne dla rozwijającego się płodu? Sprawdźmy!

Retencja wody w ciąży – łagodzenie objawów

Opuchnięte kostki, nabrzmiała twarz, powiększony i wzdęty brzuch, senność i ogromne zmęczenie są powodowane najczęściej właśnie przez zatrzymywanie wody w organizmie – ciąża to nie jest łatwy czas dla kobiety. Intensywne zmiany hormonalne i fizyczne wpływają na wygląd i samopoczucie przyszłej mamy. Mimo świadomości tych zmian i nieuniknionego przystosowywania się organizmu do utrzymywania ciąży oraz nadejścia porodu, skutki retencji mogą powodować obniżenie samopoczucia, uczucie ociężałości i braku kontroli nad swoim ciałem. Jak złagodzić objawy związane z retencją wody w organizmie w ciąży, możliwie ułatwiając sobie przejście przez ten trudny okres?

Zatrzymywanie wody w organizmie w ciąży najłatwiej złagodzić poprzez dostarczanie jej w dużych ilościach. Organizm przyzwyczajony do regularnego nawadniania nie gromadzi aż tak dużej ilości wody „na zapas”, jak ciało często narażone na odwodnienie. Wiele z nas ma trudności z regularnym piciem wody w ilości zalecanej przez lekarzy i dietetyków, jednak wprowadzenie tego nawyku do swojej codzienności z pewnością pomoże złagodzić objawy opuchnięcia i ociężałości spowodowane nadmierną retencją. Jeśli nie możemy przekonać się do picia czystej wody, warto dodawać do niej soku z cytryny lub liście mięty. Niesłodzone herbaty owocowe i napary z ziół bezpiecznych dla przyszłych mam również pomagają nawadniać organizm i zapewniać mu stałą cyrkulację płynów, co wspomaga usuwanie nadmiaru zgromadzonej wody i zmniejszenie uczucia pełności. Nawadnianie organizmu wspomaga także spożywanie owoców i warzyw zawierających dużą ilość wody, takich jak szparagi, ogórki, brokuły oraz arbuzy. Z diety należy natomiast wyeliminować sól, która powoduje zwiększenie zatrzymywania wody w organizmie, nasilenie obrzęków i opuchlizny, uczucia ciężkości i rozdrażnienia. Smaku potrawom możemy nadać dzięki przyprawom i ziołom bezpiecznym dla kobiet w ciąży, a minerały uzupełnimy, stosując odpowiednie dla ciężarnych preparaty witaminowe i suplementy diety. Należy jednak pamiętać, że wszelką suplementację stosowaną w czasie ciąży należy skonsultować z lekarzem prowadzącym, aby uniknąć komplikacji oraz zagrożenia zdrowia i życia płodu.

Nieprzyjemne objawy retencji wody w organizmie łagodzą także regularne ćwiczenia fizyczne, dostosowane intensywnością do etapu ciąży oraz stanu zdrowia przyszłej mamy.  Kilkanaście minut na basenie lub regularne spacery pomagają zwiększyć ciśnienie krwi oraz uruchomić procesy zachodzące w komórkach, zapewniając lepsze dotlenienie organizmu i usprawnienie krążenia płynów ustrojowych.

Relaks dla opuchniętego i ociężałego ciała ciężarnej zapewnią masaże kończyn i stóp, jak najczęstsze leżenie lub siedzenie z nogami uniesionymi powyżej linii serca, na przykład na ścianie lub oparciu kanapy oraz moczenie nóg w wodzie z dodatkiem kuli kąpielowych lub specjalnych soli. O ile sól w diecie nie jest wskazana przy opuchliźnie, o tyle sól do kąpieli pomoże nam pozbyć się uczucia ociężałości, nabrzmienia i bólu kostek, łydek i stóp obciążonych na co dzień wagą rozwijającego się w łonie przyszłej mamy płodu.

Złagodzenie objawów retencji wody w organizmie ciężarnej zapewni jej lepsze samopoczucie, zmniejszenie uczucia „pływania” we własnej skórze, obciążenia stawów i kości oraz opuchnięcia i bolesności kostek i nadgarstków. Bezpieczne usuwanie nadmiaru wody z organizmu poprawia wygląd twarzy, która nie jest już tak spuchnięta i obolała, jak w przypadku, gdy nie pomagamy organizmowi poradzić sobie w nowych okolicznościach. W poprawie wyglądu twarzy i usuwaniu nagromadzonej w komórkach wody pomogą również masaże rollerami oraz zyskującymi coraz większą popularność kamieniami gua-sha, poprawiającymi krążenie krwi i limfy w komórkach, co pomaga lepiej dotlenić skórę i zmniejszyć widoczne obrzęki.

Bibliografia:

  1. Wender- Ożegowska E., Zmiany ogólnoustrojowe w organizmie kobiety ciężarnej w poszczególnych trymestrach ciąży http://kzf.amp.edu.pl/Lekarski%20I%20rok/Rozr%C3%B3d.pdf  (Data dostępu: 14.05.2021)
Enfamil Premium MFGM 2, mleko następne. Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Próbki Enfamil są dostępne dla mam z dziećmi po 6 miesiącu.