Szukaj

Wzdęcia w ciąży – jak je rozpoznać i co oznaczają?

 

Wzdęcia w ciąży to niemiła i powodująca dyskomfort przypadłość, na którą skarży się wiele przyszłych mam. Na szczęście w większości przypadków wzdęty brzuch w ciąży nie jest powodem do poważnego niepokoju. Dość łatwo można też złagodzić tę dolegliwość, stosując odpowiednią dietę i wspomagając się domowymi sposobami, takimi jak ziołowe herbatki i napary. Niekiedy wzdęcia w ciąży powinny jednak zaniepokoić i w takich przypadkach należy koniecznie skonsultować się z lekarzem. Dowiedz się, jak łagodzić wzdęcia w ciąży i jakie objawy powinny skłonić do wizyty u lekarza.

 

Wzdęcia w ciąży – przyczyny

 

Wzdęcia w ciąży zdarzają się statystycznie częściej niż w innych okresach życia kobiety, mogą pojawić się również u pań, które wcześniej nigdy nie skarżyły się na tę dolegliwość. Najczęstszą przyczyną są zmiany hormonalne zachodzące w organizmie kobiety, a konkretnie zwiększony poziom progesteronu oraz powiększająca się macica[i]. Progesteron spowalnia ruchy robaczkowe jelit, ponieważ powoduje rozluźnienie mięśni, w tym także mięśni jelit. To sprawia, że trawiona treść wolniej przesuwa się w jelitach, a czasem wręcz w nich zalega, co sprzyja powstawaniu gazów. Spowolnione ruchy jelit powodują też, że gazy trudniej się uwalniają lub uwalniają się… w nieodpowiednim momencie, co może bardzo zawstydzać przyszłą mamę w sytuacjach towarzyskich. Powiększająca się macica może zaś powodować ucisk na jelita, co dodatkowo utrudnia przesuwanie się treści pokarmowych, sprzyja powstawaniu gazów i utrudnia ich uwalnianie.

Wzdęty brzuch w ciąży może być także efektem niewłaściwej diety – w tym czasie warto powstrzymać się od jedzenia produktów wzdymających, a więc grochu, fasoli, soczewicy, brokułów i cebuli, a także potraw ciężkostrawnych, czyli smażonych w głębokim tłuszczu i z dużą ilością trudnych do strawienia dodatków. Warto też zrezygnować z fast foodów, nadmiernej ilości słodyczy oraz napojów gazowanych. Produkty te przyczyniają się do namnażania w przewodzie pokarmowym bakterii gnilnych, co zdecydowanie sprzyja wzdęciom, napoje gazowane zawierają też (oprócz niekorzystnego dla zdrowia cukru) mogący powodować wzdęcia dwutlenek węgla.

 

Wzdęcia w ciąży – objawy, które powinny wzbudzić niepokój

 

Częstsze wzdęcia w ciąży to jeszcze, jak zostało powiedziane, nie jest powód do niepokoju. Jeśli natomiast towarzyszy im ból brzucha, szczególnie podbrzusza, krew w stolcu lub z dróg rodnych i ogólne złe samopoczucie, należy jak najszybciej skonsultować się z lekarzem. Wzdęty brzuch w ciąży, któremu towarzyszą dolegliwości bólowe, nudności, wymioty, biegunka lub zaparcia, skurcze macicy lub gorączka, to niestety bardzo niepokojący objaw i nie należy w żadnym przypadku go bagatelizować.

Natomiast zwykłe objawy wzdęcia – czyli powiększony (niezależnie od ciąży) brzuch, uczucie pełności, bulgotanie w brzuchu i ogólny dyskomfort związany ze wzdętym brzuchem – można z powodzeniem złagodzić domowymi sposobami. Oczywiście w razie jakichkolwiek wątpliwości warto zasięgnąć porady lekarza.

 

Wzdęty brzuch w ciąży – jak zapobiegać i zaradzić tej dolegliwości?

 

Na wzdęty brzuch w ciąży bardzo skuteczne są herbatki ziołowe z anyżu, kopru ogrodowego i włoskiego, kminku, majeranku, macierzanki, melisy lub rumianku. Pomoże też wypicie zielonej herbaty, która wspomaga trawienie i łagodzi dolegliwości związane ze wzdęciem.

Najlepszym sposobem jest jednak profilaktyka i unikanie potraw wywołujących wzdęcia. Oprócz wymienionych powyżej warzyw i roślin strączkowych, słodyczy, fast foodów, napoi gazowanych i smażonych, ciężkostrawnych potraw, warto unikać też jedzenia świeżego pieczywa, ciasta drożdżowego (zwłaszcza zaraz po upieczeniu!), świeżej kapusty, także surowej kapusty kiszonej oraz jedzenia w pośpiechu[ii]. Wzdęcia spowodowane są w dużej mierze przez powietrze, które połykamy w czasie jedzenia. Dlatego, aby uniknąć wzdęć lub przynajmniej zminimalizować ten problem, warto jeść spokojnie, na siedząco (nie na stojąco przy kuchennym blacie!). Nie zaleca się też popijać jedzenia wodą czy herbatą. Dobrym sposobem na wzdęty brzuch w ciąży, zwłaszcza jako profilaktyka, jest też umiarkowany wysiłek fizyczny. Po posiłku warto przejść się na spacer, co nie tylko usprawni trawienie, ale też dotleni organizm. Pamiętajmy o zasadzie, by jeść częściej, ale mniejsze posiłki. Obfite dania jedzone dwa-trzy razy dziennie to gwarantowany sposób na pojawienie się wzdęć, nie tylko w czasie ciąży. Oprócz tego przyszłym mamom zaleca się noszenie luźnych ubrań (uciskająca gumka w pasie nie sprzyja komfortowi przy rosnącym brzuszku, może też być przyczyną wzdęć) i unikanie stresu. Posiłki należy zjadać w miłej atmosferze, a zaraz po jedzeniu chwilę odpocząć. Ciąża to dobry czas, by zadbać o siebie i zmienić złe nawyki – będzie to z korzyścią i dla mamy, i dla dziecka.

 

[i]       Bernd Kleine-Gunk, Hormony kobiety

[ii]      Dieta w ciąży. Zdrowe przepisy na 9 miesięcy, Opracowanie zbiorowe, Warszawa 2020

Specjalnie dla Ciebie!

Tylko teraz 10% zniżki* z kodem:

SHOP10

*Kod jest ważny do 30.09. Nie dotyczy Enfamil Premium MFGM 1, Comfort i produktów Lovela.

Enfamil Premium MFGM 2 mleko następne. Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Próbki Enfamil Premium MFGM 2 są dostępne dla mam z dziećmi, które ukończyły 6 miesiąc życia. Kod rabatowy wynosi 100zł przy zamówieniach min. 250zł wyłączając Enfamil Premium MFGM 1, Enfamil Comfort i produkty Lovela.
0