Szukaj

Sen w ciąży – sprawdź, jak jakość snu wpływa na rozwój płodu

 

Sen to naturalny i bardzo ważny proces neurologiczny, który ma ogromny wpływ na funkcje poznawcze (pamięć, koncentrację, uczenie się), a także na nastrój, poziom energii w ciągu dnia i funkcjonowanie narządów oraz układów wewnętrznych, w tym układu odpornościowego[i]. Jakość snu przyszłej mamy w czasie ciąży ma wpływ nie tylko na jej organizm, ale także na rozwój w jej łonie maluszka. Dziecko jest połączone z matką i odbiera wszystkie jej nastroje, w tym wynikający z niedostatecznej ilości snu stres czy depresję. W czasie snu wydziela się także hormon wzrostu, a to niezwykle ważne dla rozwijającego się płodu.

 

Sen w ciąży – co może go zakłócać?

 

Na sen w ciąży wpływ ma wiele czynników. W pierwszym trymestrze jego jakość kształtują przede wszystkim hormony. Estrogeny, których poziom w ciąży znacznie wzrasta, są odpowiedzialne za  fazy snów. W pierwszym trymestrze zazwyczaj wydłuża się faza REM (to wtedy mamy sny), natomiast faza NREM, kiedy pojawia się sen głęboki, jest krótsza. To sprawia, że pomimo braku trudności z zasypianiem przyszła mama wstaje rano zmęczona (ma to związek z płytkim snem i częstymi wybudzeniami się w nocy).

 

Sen w ciąży – II trymestr to także często nie lada wyzwanie. Pojawiają się bóle pleców, powiększa się brzuch i przyszłej mamie trudno jest wygodnie ułożyć się do snu, co powoduje problem z zasypianiem. Dziecko daje już o sobie znać ruchami, co także może utrudniać głęboki sen.

 

W III trymestrze w spaniu przeszkadzać może zarówno brzuch, jak i uczucie parcia na pęcherz (konieczność nocnych wizyt w toalecie) oraz ból pleców czy uczucie ciężkich nóg. Pojawiają się też intensywne ruchy płodu i skurcze przepowiadające, które zakłócają sen.

 

Jak problemy ze snem w ciąży wpływają na rozwój płodu?

 

Niewyspana przyszła mama ma gorszy nastrój i często odczuwa w ciągu dnia spadek formy. Brak snu może skutkować nawet pojawieniem się depresji, a w każdym przypadku ma wpływ (negatywny) na funkcjonowanie organizmu. Sen służy nie tylko odpoczynkowi, ale także regeneracji – gdy go brak, narządy i układy wewnętrzne zaczynają funkcjonować gorzej, ponieważ nie mają kiedy odnowić swoich sił witalnych. Ten spadek formy matki ma bezpośrednie przełożenie na rozwój płodu, który czerpie od niej składniki odżywcze i jest w dużej mierze uzależniony od jej kondycji i stanu jej organizmu. W czasie snu wydziela się także hormon wzrostu, który jest niezbędny w rozwoju płodu. Dobrej jakości sen to także lepsza odporność (układ immunologiczny funkcjonuje sprawniej) – pamiętajmy zaś, że rozwijające się w łonie matki dziecko czerpie swoją odporność właśnie od niej, zarówno w czasie ciąży, jak i podczas porodu.

 

Jak spać w ciąży, żeby się wyspać?

 

Jest wiele sprawdzonych, prostych i bezpiecznych sposobów, które pozwolą poprawić jakość snu w ciąży i budzić się rano wyspaną.

 

Kiedy brzuszek zaczyna rosnąć i pojawiają się problemy ze znalezieniem wygodnej pozycji oraz bólem kręgosłupa, warto wypróbować poduszkę ciążową. To proste rozwiązanie pozwoli odciążyć kręgosłup i ułożyć się tak, by nie odczuwać dyskomfortu w nocy i nie wybudzać się w czasie nocnego odpoczynku.

 

Jak spać z poduszką ciążową? Większość poduszek ciążowych ma kształt litery U, ewentualnie litery C i podpiera brzuch, nogi, głowę i plecy. Układamy się na poduszce najlepiej na lewym boku, tak by było nam maksymalnie wygodnie. Poduszka ciążowa ułatwia także spanie na plecach.

 

Oprócz tego warto zadbać o komfortową temperaturę (około 20 stopni C) w sypialni oraz odpowiednią wilgotność powietrza – zbyt suche powietrze w pomieszczeniu wpływa niekorzystnie na jakość snu[ii]. Można też posiłkować się aromaterapią i wyciszającą kąpielą przed snem. Bardzo przydatne są wszelkie techniki relaksacyjne pomagające pozbyć się stresu i wyciszyć myśli przed udaniem się na nocny spoczynek. Przed snem można też pójść na krótki wieczorny spacer, co pozwoli dotlenić organizm i sprawi, że lepiej będzie się nam spało. Nie jest natomiast dobrym pomysłem odsypianie bezsennej nocy w ciągu dnia – zaburza to rytm i może spowodować jeszcze większe problemy ze snem[iii].

 

Jeśli mimo zastosowania tych rad i odpowiedniego przygotowania miejsca do snu (wygodny materac, ciche, ciemne, dobrze przewietrzone pomieszczenie) przyszła mama nadal cierpi na bezsenność, najlepiej by zgłosiła to lekarzowi prowadzącemu ciążę – dobrze jest sprawdzić wszystkie możliwe powody i w porę zaradzić problemom, w tym niekorzystnemu wpływowi złej jakości snu mamy na rozwijającego się maluszka.

 

 

 

[i]              Dr Rangan Chatterjee, 4 filary zdrowego życia. Jak zmienić codzienne nawyki, by dłużej żyć i cieszyć się zdrowiem

[ii]            Arianna Stassinopolous Huffington, Wyśpij się! Jak zdrowy sen może odmienić twoje życie

[iii]           Dr Michael Mosley, Moc dobrego snu. Jak spać, żeby być bardziej szczęśliwym, zdrowym i wypoczętym

Specjalnie dla Ciebie!

Tylko teraz 10% zniżki* z kodem:

SHOP10

*Kod jest ważny do 30.09. Nie dotyczy Enfamil Premium MFGM 1, Comfort i produktów Lovela.

Enfamil Premium MFGM 2 mleko następne. Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Próbki Enfamil Premium MFGM 2 są dostępne dla mam z dziećmi, które ukończyły 6 miesiąc życia. Kod rabatowy wynosi 100zł przy zamówieniach min. 250zł wyłączając Enfamil Premium MFGM 1, Enfamil Comfort i produkty Lovela.
0