Szukaj

Problemy ze snem i bezsenność w ciąży – sprawdź, co może być przyczyną

 

Bezsenność w ciąży to dość częsty problem, z którym borykają się przyszłe mamy. Przyczyn kłopotów ze spaniem w ciąży jest wiele, na szczęście są też skuteczne i wypróbowane sposoby, jak sobie z nimi radzić. Zanim sięgniesz po tabletkę na sen, zapoznaj się z naszymi wskazówkami, a w razie wątpliwości koniecznie zasięgnij porady lekarza.

 

Problem ze snem w ciąży – dlaczego się pojawia?

 

Problem ze spaniem w ciąży może mieć wiele różnych przyczyn, które zmieniają się w zależności od trymestru ciąży.

W pierwszym trymestrze bezsenność w ciąży jest często spowodowana zmianą poziomu hormonów. Zmieniający się wówczas poziom estrogenów ma wpływ na fazy snów: wydłuża się faza REM, natomiast skróceniu ulega faza NREM odpowiedzialna za głęboki sen i wypoczynek. Przyszła mama zasypia bez problemu, ale często wybudza się w nocy i rano wstaje niewypoczęta,  co ma negatywny wpływ na jej nastrój[i].

 

W drugim trymestrze sytuacja się zmienia. Kobieta odczuwa problem ze snem zwłaszcza w fazie zasypiania, która znacznie się wydłuża. Ma to związek ze zmianami fizjologicznymi zachodzącymi w tym czasie w organizmie kobiety – powiększa się brzuch, co uniemożliwia lub utrudnia zasypianie w ulubionej pozycji, pojawiają się też problemy bólowe ze strony kręgosłupa. To sprawia, że pojawia się bezsenność i przyszła mama wstaje rano zmęczona i niewyspana.

 

W trzecim trymestrze brzuch jest już na tyle duży, że kobieta może odczuwać dyskomfort, kładąc się w niektórych pozycjach, co dodatkowo utrudnia zasypianie. Ból pleców nie zmniejsza się, wręcz przeciwnie. Wiele mam odczuwa też w III trymestrze potrzebę częstszego oddawania moczu, co powoduje wybudzanie się w nocy i wędrówki do łazienki – po powrocie znów trzeba się wygodnie ułożyć (co jest trudne) i zasnąć. W tym czasie pojawiają się też intensywne ruchy płodu i skurcze przepowiadające, które nie sprzyjają głębokiemu snowi. U niektórych kobiet w III trymestrze mogą też wystąpić problemy z oddychaniem podczas snu, co sprawia, że organizm jest niedostatecznie dotleniony i przyszła mama budzi się rano zmęczona.

 

Jak bezsenność w ciąży wpływa na organizm matki i dziecka?

 

Zdrowy, głęboki, niezakłócony sen to bardzo ważna sprawa, szczególnie w czasie ciąży, gdy organizm potrzebuje zwiększonej dawki energii i zarazem odpoczynku. Podczas snu w organizmie zachodzi szereg procesów mających na celu regenerację narządów wewnętrznych. To właśnie w czasie snu rośniemy, rozwija się także płód. Dziecko w łonie matki także potrzebuje odpoczynku i kiedy ona śpi, ono również odpoczywa i… rośnie. Bezsenność w ciąży ma negatywny wpływ na nastrój i organizm mamy i dziecka, ponieważ jest jednym z głównych powodów stresu, a stres osłabia organizm, w tym nasz układ odpornościowy. Rozdrażniona, niewyspana i zmęczona przyszła mama gorzej znosi też dolegliwości związane z naturalnymi zmianami zachodzącymi w jej ciele, co ma dodatkowo niekorzystny wpływ na jakość snu – tworzy się w ten sposób błędne koło.

 

Sposoby na bezsenność w ciąży

 

Jeśli problem ze spaniem w ciąży powtarza się regularnie i jest dla przyszłej mamy bardzo uciążliwy, warto skonsultować się z lekarzem, który ewentualnie zleci dodatkowe badania i podpowie sposoby na rozwiązanie tej sytuacji.

Domowe, sprawdzone sposoby na bezsenność w ciąży to przede wszystkim próba zrelaksowania się przed snem – przydatne są tu medytacja, umiejętność wyciszenia się, techniki relaksacyjne, kojąca muzyka. Warto też zadbać o temperaturę i poziom wilgotności powietrza w sypialni. Zbyt wysoka temperatura i suche powietrze, o co nie trudno w sezonie grzewczym, mają niekorzystny wpływ na jakość snu. Na bezsenność w ciąży przydatny może być też wygodny, miękki materac oraz specjalna poduszka ciążowa ułatwiająca ułożenie się w wygodnej pozycji do snu. Przed pójściem spać można też wziąć letni prysznic lub kąpiel z dodatkiem olejków kojących nerwy i ułatwiających zasypianie. Dobrym sposobem jest też ograniczenie drzemek w ciągu dnia – nawet jeśli po nieprzespanej nocy czujemy się zmęczone. Najlepiej jest kłaść się spać i wstawać o mniej więcej tej samej porze. Organizm przyzwyczajony do określonego rytmu łatwiej będzie dostosowywał się do pór aktywności i odpoczynku. Na problem ze snem w ciąży dobrze podziała też kubek ciepłego mleka przed pójściem spać lub napar z rumianku. Pamiętajmy też, by pomieszczenie, w którym śpimy, było dobrze przewietrzone, ciche i odpowiednio zaciemnione[ii].

 

 

 

[i]                 Arianna Stassinopolous Huffington, Wyśpij się! Jak zdrowy sen może odmienić twoje życie

[ii]      Dr Rangan Chatterjee, 4 filary zdrowego życia. Jak zmienić codzienne nawyki, by dłużej żyć i cieszyć się zdrowiem

Specjalnie dla Ciebie!

Tylko teraz 10% zniżki* z kodem:

SHOP10

*Kod jest ważny do 30.09. Nie dotyczy Enfamil Premium MFGM 1, Comfort i produktów Lovela.

Enfamil Premium MFGM 2 mleko następne. Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Próbki Enfamil Premium MFGM 2 są dostępne dla mam z dziećmi, które ukończyły 6 miesiąc życia. Kod rabatowy wynosi 100zł przy zamówieniach min. 250zł wyłączając Enfamil Premium MFGM 1, Enfamil Comfort i produkty Lovela.
0