Szukaj

Brak apetytu w ciąży – co może oznaczać?

 

Brak apetytu w ciąży w pierwszym trymestrze to częste zjawisko związane ze zmianami hormonalnymi zachodzącymi w organizmie przyszłej mamy. Poranne mdłości, z którymi boryka się na początku ciąży większość kobiet i które wbrew nazwie mogą trwać przez cały dzień, nie sprzyjają apetytowi, stąd zmniejszone łaknienie. Czasem jednak brak apetytu w ciąży powinien zaniepokoić przyszłą mamę i skłonić do wizyty u lekarza. Sprawdź, kiedy należy skonsultować się z lekarzem, a kiedy wystarczą zwykłe domowe sposoby na złagodzenie mdłości w ciąży i poprawę apetytu.

 

Brak apetytu w ciąży – 1 trymestr

 

W pierwszym trymestrze ciąży w organizmie kobiety trwa prawdziwa rewolucja hormonalna. Ciało przystosowuje się na zapewnienie najlepszych warunków do rozwoju dla maluszka, przygotowuje się też do mającego nastąpić za kilka miesięcy porodu. Za poranne mdłości, które pojawiają się na początku ciąży, w największym stopniu odpowiedzialny jest podwyższony poziom hormonu hCg. Brak apetytu to w tym czasie naturalna reakcja organizmu i jeśli nie towarzyszą mu inne niepokojące objawy, takie jak ból brzucha, biegunki czy ciągłe wymioty, można z powodzeniem łagodzić dolegliwości za pomocą ziołowych herbatek czy soku z cytryny z imbirem. Do lekarza zgłosić należy się, gdy wymioty są długotrwałe i nasilone, ponieważ może to skutkować odwodnieniem organizmu, co w ciąży jest szczególnie niebezpieczne. Powodem do niepokoju jest także całkowita niechęć do przyjmowania pokarmów czy dolegliwości bólowe w okolicy brzucha – w takim przypadku pilnie należy zasięgnąć porady lekarza. Do lekarza należy udać się również wówczas, gdy brak apetytu połączony jest z gorączką i innymi objawami infekcji. Ciąża to czas, gdy należy szczególnie o siebie dbać i nie należy eksperymentować z używanymi dotąd lekami bez recepty na przeziębienie czy stany grypopodobne.

 

Brak apetytu w ciąży – trymestr 2 i 3

 

W drugim i trzecim semestrze poziom hormonów stabilizuje się, a organizm kobiety przyzwyczaja się do nowej sytuacji. Poranne mdłości stopniowo ustają, w większości przypadków wraca też normalny apetyty, a nawet pojawia się większe łaknienie i tzw. zachcianki ciążowe. Warto podkreślić, że zapotrzebowanie energetyczne dla kobiet w ciąży to jedynie 300-400 kcal więcej, więc bardzo nasilony apetyt i jedzenie „za siebie i maluszka” nie ma uzasadnienia w teoriach naukowych. W ciąży o wiele ważniejsza niż ilość kalorii jest jakość produktów żywnościowych, które spożywa przyszła mama. To dobry czas, by zmienić swoje nawyki żywieniowe i zadbać o wartościowe posiłki dostarczające wszystkich niezbędnych dla rozwoju dziecka i dobrego samopoczucia mamy składników. Ważny jest przede wszystkim kwas foliowy, witaminy z grupy B, żelazo, wapń i witamina D[i].

Brak apetytu w drugim i trzecim trymestrze należy odróżnić od braku nadmiernego apetytu. Ten drugi jest zjawiskiem pożądanym – przejadanie się składane na karb zachcianek ciążowych to prosta droga do problemów zdrowotnych, w tym np. cukrzycy ciążowej. Natomiast brak łaknienia w drugim i trzecim trymestrze powinien wzbudzić niepokój przyszłej mamy i skłonić ją do wizyty u lekarza, zwłaszcza jeśli brakowi apetytu towarzyszą takie symptomy jak ból w dole brzucha, nadal pojawiające się mdłości i wymioty i wszelkie inne problemy gastryczne. Pamiętajmy, że ciąża to nie jest czas na odchudzanie się czy próby utrzymania idealnej wagi. To naturalne, że kobieta w ciąży przybiera na wadze kilka kilogramów. Regularne i pełnowartościowe posiłki w tym czasie są niezwykle ważne, ponieważ jedząc, dostarczamy składników odżywczych niezbędnych dla rozwoju maluszka[ii].

 

Brak apetytu w ciąży – jak mu zaradzić?

 

Na poranne mdłości jest wiele sprawdzonych domowych i bezpiecznych sposobów – na przykład picie soku z cytryny czy herbatki z imbirem. Świetnie działa także zwykły spacer, który dotlenia organizm i pobudza krążenie oraz wydzielanie soków trawiennych.

Powodem braku apetytu w ciąży może być też stres, więc warto wypróbować techniki relaksacyjne i na przykład zacząć ćwiczyć jogę, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń oddechowych.

Jeśli mimo to brak apetytu w ciąży utrzymuje się, czas na wizytę u lekarza. Jednym z niedostatecznie często rozpoznawanych powodów braku łaknienia może być np. depresja ciążowa, czemu warto w porę zaradzić.

W pierwszym trymestrze, kiedy brak apetytu to naturalny skutek porannych mdłości, zaleca się jeść niewielkie porcje, za to częściej, tak by dzienne zapotrzebowanie kaloryczne było zapewnione. Warto też sięgać po te dania, na które akurat mamy ochotę, nie zmuszać się do jedzenia czegoś, czego nie lubimy. Potrawy powinny mieć nie tylko dobry smak, ale też apetyczny wygląd. Wówczas, mimo braku apetytu, jedzenie będzie sprawiać przyjemność dla zmysłów, a to także ważne dla samopoczucia przyszłej mamy.

 

[i]      Helen Saul Case, Witaminy i ciąża

[ii]     Dieta w ciąży. Zdrowe przepisy na 9 miesięcy, Opracowanie zbiorowe, Warszawa 2020

Specjalnie dla Ciebie!

Tylko teraz 10% zniżki* z kodem:

NOW10

*Kod jest ważny do 30.11. Nie dotyczy Enfamil Premium MFGM 1, Comfort i produktów Lovela.

Enfamil Premium MFGM 2 mleko następne. Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Próbki Enfamil Premium MFGM 2 są dostępne dla mam z dziećmi, które ukończyły 6 miesiąc życia. Kod rabatowy wynosi 100zł przy zamówieniach min. 250zł wyłączając Enfamil Premium MFGM 1, Enfamil Comfort i produkty Lovela.
0