Co jeść podczas karmienia piersią?

 

 

 

 

 

Sposób w jaki się odżywiasz wpływa na ilość i jakość Twojego pokarmu. Zbilansowana dieta dostarcza właściwych ilości cennych składników odżywczych, kluczowych nie tylko dla prawidłowego rozwoju Twojego dziecka, ale również dla Twojego zdrowia i samopoczucia. Co więc należy jeść karmiąc piersią?

Właściwie zbilansowana dieta mamy to pełnowartościowy pokarm jej dziecka

Jak powinna wyglądać dieta dla matki karmiącej? Przede wszystkim zadbaj o to, aby na talerzu, oprócz „kalorii” znalazły się również produkty bogate w składniki odżywcze. Karmiąc piersią maleństwo potrzebujesz więcej energii. Jeśli maluch pije wyłącznie mleko mamy, przez pierwsze sześć miesięcy Twoje zapotrzebowanie na energię jest większe o 500kcal/dzień w stosunku do zapotrzebowania przed ciążą! W celu utrzymania laktacji i zapewnienia optymalnego rozwoju dziecka ważne jest, abyś dostarczyła tej dodatkowej energii wraz ze spożywanymi produktami. Dziecko pobierze wszystkie potrzebne mu składniki odżywcze z Twojego organizmu, dlatego musisz dbać o uzupełnianie tych zasobów. Pamiętaj, aby jeść regularnie, planuj swój jadłospis z wyprzedzeniem i nie zapominaj o zabraniu ze sobą zdrowych przekąsek przed wyjściem z domu. Jeśli masz wątpliwości dotyczące odżywiania w okresie karmienia piersią, skonsultuj się z lekarzem. Pomóc mogą również poniższe wskazówki.

Co jeść przy karmieniu piersią? Najważniejsze zasady:

1. Jedz owoce i warzywa
Jedz dużo owoców i warzyw; dostarczą Ci witamin, minerałów, a także błonnika. Codziennie powinnaś spożywać co najmniej pięć porcji różnych owoców i warzyw w postaci świeżej, mrożonej, suszonej i 100% niesłodzonego soku. Zawsze starannie je myj przed jedzeniem. Warzywa lekko gotuj w niewielkiej ilości wody, na parze lub jedz na surowo po dokładnym umyciu, aby wykorzystać w pełni zawarte w nich składniki odżywcze. Jakie owoce można jeść karmiąc piersią? Eksperci twierdzą, że wszystkie, o ile nie szkodzą one dziecku. Możesz więc sięgać po truskawki i pomarańcze, ale jeśli maluch ma po nich problemy z brzuszkiem lub wysypkę – zrezygnuj z nich na rzecz jabłek lub gruszek, które zazwyczaj nie powodują alergii.

2. Pij wodę
Prawidłowe nawodnienie organizmu jest konieczne, abyś wyprodukowała pokarm dla swojego dziecka. Teraz potrzebujesz dodatkowej ilości płynów, powinnaś wypijać ich aż 2,7 l w ciągu dnia! Najlepszym sposobem na zwiększenie nawodnienia Twojego organizmu jest woda. Innymi zdrowymi płynami są: mleko lub 100% soki owocowe bez cukru. Absolutnie zakazany jest alkohol.

3. Spożywaj produkty zawierające DHA (tłuszcz z rodziny Omega-3)
Źródłem DHA dla malucha karmionego mlekiem mamy jest jej pokarm. Co jeść podczas karmienia piersią, aby dostarczyć dziecku te składniki? Możesz sięgać po tłuste ryby, jak łosoś, tuńczyk, czy makrela, bądź przyjmować suplementy. Zanim jednak sięgniesz po te ostatnie, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą. Przyjmowanie DHA przez matkę w okresie ciąży i podczas karmienia piersią wspomaga prawidłowy rozwój mózgu i wzroku płodu, a także niemowląt karmionych piersią. Mamy karmiące potrzebują codziennie dodatkowo 200 mg DHA w porównaniu do zalecanego dziennego spożycia kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 dla osób dorosłych (250 mg DHA i EPA).

4. Unikaj niezdrowych nawyków
Nadal bezwzględnie unikaj alkoholu, dymu papierosowego, żywności, która może zawierać toksyny lub pestycydy. Przyjmowanie leków czy suplementów zawsze konsultuj z lekarzem.

5. Stosuj zbilansowaną dietę
Nie wiesz co jeść w czasie karmienia piersią? Zadbaj o swoją równowagę. Opieka nad maleństwem wymaga dużego wysiłku, to dla Ciebie trudny czas. Zbilansowana dieta dostarczy Ci potrzebnej energii, pomoże również zregenerować się po ciąży.

 
Źródła: