Zmiany zachodzące w organizmie kobiety w trzecim trymestrze ciążyDowiedz się, jak radzić sobie z rosnącym obciążeniem fizycznym w ostatnim trymestrze ciąży.

 

 

 

Wchodząc w ostatni trymestr ciąży, możesz odczuwać większe zmęczenie lub dyskomfort. Zbilansowane żywienie, odpoczynek i właściwy dla Twego stanu poziom aktywności fizycznej będą mieć wpływ na Twoje ogólne samopoczucie. Przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Ci poradzić sobie z dolegliwościami tego okresu ciąży.

Bóle pleców

Twoje dziecko rośnie, macica się powiększa, mięśnie brzucha się rozciągają; wszystko to nadwyręża Twoje mięśnie pleców.

Wskazówka: poproś o masaż pleców! Odpoczywaj, gdy tylko możesz. Utrzymuj prawidłową postawę, noś wygodne buty i rozciągaj się. Ogranicz podnoszenie ciężkich przedmiotów.

Bóle bioder

Twój organizm przygotowuje się powoli do porodu; hormony wpływają na poluzowanie stawów wokół miednicy. Może to wywołać u Ciebie bóle bioder, zazwyczaj po jednej stronie.

Wskazówka: zapytaj lekarza o ćwiczenia rozciągające mięśnie dolnej części pleców i mięśnie brzucha. Spróbuj też stosować ciepłe kąpiele i okłady.

Skurcze nóg

Rozluźnienie stawów miednicy, często w połączeniu ze złym krążeniem i uciskaniem dziecka na Twoje nerwy, może powodować skurcze nóg. Kobieta w 3 trymestrze ciąży zazwyczaj doświadcza ich w nocy lub wczesnym rankiem.

Wskazówka: zadbaj o więcej ruchu. Spaceruj w umiarkowanym tempie. Spróbuj ruszać stopami i rozciągać nogi (bez prostowania palców u nóg). Kładź nogi na podwyższeniu. Zapytaj swojego lekarza o pończochy podtrzymujące lub elastyczny pas ciążowy.

Rwa kulszowa / bóle dolnej części pleców lub nóg / mrowienie / drętwienie

Twoje rosnące dziecko może uciskać na nerw kulszowy, biegnący od dolnej części Twoich pleców, poprzez nogi, aż do stóp. Może to powodować u Ciebie uczucie mrowienia, drętwienia lub bólu, zwanego rwą kulszową.

Wskazówka: możesz poczuć ulgę, gdy dziecko zmieni pozycję. Do tego czasu spróbuj zastosować ciepłą kąpiel lub rozgrzewającą poduszkę. Śpij na boku przeciwnym do tego, w którym odczuwasz ból.

Bolesność pochwy

Jeżeli na tym etapie odczuwasz ostre bóle w okolicach pochwy, może to oznaczać, że szyjka macicy zaczyna się rozszerzać.

Wskazówka: spróbuj się zrelaksować, i pomyśl, że Twoje dziecko wkrótce się urodzi. 

Opuchlizna i zatrzymanie wody

Opuchlizna nadgarstków lub kostek u nóg wynika z zatrzymania wody w organizmie i zwiększenia poziomu estrogenów. Zatrzymana woda pomaga organizmowi dostosować się do zwiększonej ilości krwi w Twoim organizmie zrekompensuje utratę wody podczas porodu.

Wskazówka: gdy tylko masz taką możliwość, kładź nogi na podwyższeniu, i noś wygodne, luźne obuwie. Po uprzedniej konsultacji lekarskiej ćwicz, aby poprawić krążenie. Zwiększ spożycie wody i ogranicz (lub unikaj) diuretyków, które powodują wydalanie wody i soli z organizmu. Poproś swojego lekarza o wskazówki.

Zgaga

Zgaga może wynikać z cofania się kwaśniej treści żołądka do przełyku będących wynikiem ucisku dziecka i macicy na Twój żołądek.

Wskazówka: jedz małe, częste posiłki. Ogranicz spożywanie tłustych i mocno przyprawionych potraw, a także produktów przetworzonych, czekolady i napojów gazowanych. Jedz powoli i postaraj się zrelaksować. Jeżeli możesz, po jedzeniu wybierz się na spacer, aby uniemożliwić cofanie się kwaśniej treści żołądka do przełyku.

Zaparcia

Wysoki poziom hormonów w Twoim organizmie spowalnia pracę układu pokarmowego. W trzecim trymestrze ciąży Twoje dziecko naciska dodatkowo na Twój układ trawienny, zmniejszając efektywność jego pracy i powodując zaparcia.

Wskazówka: pij dużo wody. Wykonuj bezpieczne dla Ciebie ćwiczenia. Spożywaj produkty o wysokiej zawartości błonnika, na przykład produkty pełnoziarniste, otręby i śliwki.

Dowiedz się, jak zwiększyć ilość błonnika w swojej diecie.

Hemoroidy

Zaparcia mogą również prowadzić do powstawania hemoroidów – bolesnych, powiększonych żył wokół odbytu, które często swędzą i krwawią.

Wskazówka: Spożywaj duże ilości błonnika, pij wodę i ćwicz, aby zachować regularność wypróżnień. Postaraj się nie przeć mocno podczas wypróżnień. Unikaj stania lub siedzenia przez dłuższy czas. Okłady z lodu, ciepłe kąpiele z dodatkiem proszku do pieczenia oraz miękki, bezzapachowy papier toaletowy mogą pomóc Ci w złagodzeniu dyskomfortu związanemu z hemoroidami.

Częste oddawanie moczu

Ponieważ Twoja macica się powiększa, nacisk na pęcherz moczowy jest większy, a to skutkuje częstszą potrzebą oddawania moczu. W tym czasie może przytrafić Ci się także popuszczanie moczu, zwłaszcza przy śmiechu, kasłaniu lub kichaniu.

Wskazówka: Całkowicie opróżniaj pęcherz. Noś wkładki higieniczne i kontynuuj ćwiczenia mięśni Kegla, aby zachować kontrolę nad pęcherzem moczowym.

Zmęczenie

Możesz się spodziewać zmęczenia w tym okresie ciąży. Jest ono zjawiskiem bardzo typowym z uwagi na Twój większy wysiłek fizyczny potrzebny do noszenia Twojego szybko rosnącego dziecka.

Wskazówka: odpoczywaj. O ile masz taką możliwość, zdrzemnij się w ciągu dnia, a wieczorem połóż się do łóżka wcześnie. Dobrze się odżywiaj i pij dużo wody. Kontynuuj swój program ćwiczeń. Nie bój się prosić o pomoc.

Problemy ze snem

Podczas trzeciego trymestru ciąży często trudno jest wygodnie spać ze względu na wielkość brzucha, emocje, dyskomfort, ruchy dziecka bądź jego ułożenie.

Wskazówka: Węglowodany z diety powodują uwalnianie serotoniny w mózgu, która to pomaga w zaśnięciu; spróbuj zatem zjeść przed snem przekąskę o wysokiej zawartości węglowodanów, na przykład sucharki, owoce lub tost z dżemem. Spróbuj spać na boku, z nogami zgiętymi w kolanach. Podeprzyj brzuch poduszkami, włóż poduszkę między nogi i małą poduszkę pod plecy.

Ważna zasada dla kobiety w ciąży

Zacznij przygotowywać się na przybycie Twojego dziecka. Przygotuj najważniejsze elementy wyprawki noworodka, takie jak pieluszki, ubranka, butelki, laktator, łóżeczko itd., a dla Ciebie biustonosze do karmienia.