Sprawdź, jakich zmian fizycznych możesz spodziewać się w drugim trymestrze ciąży.

 

 

 

W drugim trymestrze ciąży zauważysz, być może, nowe zmiany zachodzące w Twoim organizmie, a dolegliwości zmienią prawdopodobnie swój charakter. Sprawdź, czego możesz się spodziewać w drugim trymestrze ciąży i jak możesz sobie z tym poradzić.

Zgaga

Zgaga może pojawić się w drugim trymestrze ciąży. Jest ona wynikiem rozluźnienia mięśnia oddzielającego przełyk od żołądka na skutek działania hormonów ciążowych, a w efekcie cofaniem się kwaśniej treści żołądka i podrażnianiem wyściółki przełyku.

Wskazówka: Spożywaj małe porcje posiłków i przekąsek. Zrezygnuj z tłustych lub mocno przyprawionych potraw, kawy i napojów gazowanych. Po jedzeniu, zanim się położysz, poczekaj, aż jedzenie "ułoży się" w żołądku. Spróbuj również spać z głową ułożoną wyżej niż dotychczas. Pij płyny pomiędzy posiłkami, a nie podczas posiłków. Skonsultuj się z lekarzem, zanim zaczniesz przyjmować preparaty zobojętniające kwas żołądkowy.

Hemoroidy

Wysoki poziom Twoich hormonów może wpłynąć nie tylko na spowolnienie pracy układu pokarmowego powodując zaparcia, ale też może przyczyniać się do powstawania hemoroidów – bolesnych, powiększonych żył wokół odbytu, które często swędzą i krwawią.

Wskazówka: zapewnij sobie odpowiednią dawkę ruchu i postaraj się unikać stania lub siedzenia przez dłuższy czas. Spożywaj produkty bogate w błonnik pokarmowy, pij wodę i ćwicz, aby utrzymać sprawność układu pokarmowego.

Dowiedz się, jak zwiększyć spożycie błonnika z dietą.

Zmiany skóry

Twój organizm produkuje teraz dodatkowe ilości estrogenów dodających Ci „blasku” w czasie ciąży, ale też mogących wywołać zmiany skórne. Na Twojej twarzy, szyi, ramionach i klatce piersiowej mogą nawet pojawić się pajączki – maleńkie naczynia krwionośne opuchnięte na skutek zwiększonego przepływu krwi w Twoim organizmie.

Wskazówka: często oczyszczaj twarz, a z wypryskami postępuj w taki sposób, jak zazwyczaj.

Wydzielina z pochwy

Możesz spodziewać się pojawienia się rzadkiej, białawej wydzieliny, której ilość będzie nasilać się przez całą ciążę. Możesz także odczuwać lekkie swędzenie.

Wskazówka: noś bieliznę z bawełny i codziennie dokładnie myj się wodą. 

Żylaki

Żylaki są w głównej mierze dziedziczne, jednak czynniki ciążowe, takie jak przyrost masy ciała, osłabione krążenie krwi w Twoich kończynach i i zwiększająca się masa ciała dziecka umiejscowionego w obszarze Twojej miednicy nasilają je.

Wskazówka: jak najczęściej układaj nogi na podwyższeniu. W pozycji siedzącej krzyżuj kostki, a nie nogi. Ćwicz za zgodą lekarza. Możesz także nosić specjalne rajstopy.

Wypróbuj kilka bezpiecznych technik ćwiczenia.

Częste oddawanie moczu

Ponieważ Twoja macica się powiększa, nacisk na pęcherz moczowy jest większy, a to skutkuje częstszą potrzebą oddawania moczu.

Wskazówka: ogranicz spożycie płynów wieczorami, zwłaszcza w godzinach poprzedzających ułożenie się do snu. 

Zaparcia

Hormony ciążowe mogą przyczyniać się do spowalniania pracy przewodu pokarmowego i powodować zaparcia.

Wskazówka: pij dużo wody i spożywaj żywność o wysokiej zawartości błonnika. Ćwiczenia mogą pomóc przyspieszyć pracę Twoich jelit, ale skonsultuj się ze swoim lekarzem, zanim zaczniesz jakikolwiek program ćwiczeń. Nie używaj środków przeczyszczających, o ile lekarz Ci ich nie zaleci.

Dowiedz się, jak możesz zwiększyć spożycie błonnika z dietą.

Tkliwość piersi

Hormony ciążowe mogą spowodować, iż Twoje piersi staną się nadzwyczaj wrażliwe.

Wskazówka: noś biustonosz podtrzymujący, na przykład sportowy, w razie potrzeby nawet w nocy. 

Ważna zasada dla kobiety w ciąży

Pamiętaj o oddychaniu. Twoje ciało potrzebuje odpoczynku w czasie ciąży, nawet, jeżeli będzie to tylko kilka minut dziennie. Oddychaj powoli i głęboko. Usiądź w spokojnym miejscu. Włącz łagodną muzykę. Skoncentruj się na napiętych miejscach. Odpręż się.