Ponad połowa kobiet w ciąży zgłasza objawy nasilonej zgagi, zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze. Nawet jeżeli przed ciążą nigdy nie miałaś zgagi, teraz może się okazać, że wywołują ją określone potrawy lub sytuacje.

 

 

 

 

Dlaczego ciąża zwiększa podatność na zgagę?

Pożywienie jest transportowane w dół przewodem pokarmowym (poprzez przełyk) do żołądka. W przełyku znajduje się zwieracz przełyku, który łączy te dwie części układu pokarmowego, a jego zadaniem jest utrzymanie pokarmu na miejscu. Zmiany hormonalne w czasie ciąży mogą jednak powodować luzowanie dolnego zwieracza przełyku, co pozwala na cofanie się kwasu z żołądka do przełyku, gdzie podrażnia delikatną śluzówkę. U wielu ciężarnych zgaga jest szczególnie nasilona w trzecim trymestrze, gdy rosnące dziecko i macica zajmują dużo miejsca w brzuchu, co sprzyja cofaniu się kwasów z żołądka.

Pomoc w zgadze podczas ciąży

Porozmawiaj z lekarzem lub położoną, jeżeli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu i piciu. Mogą zaproponować wprowadzenie poniższych zmian w Twojej diecie i stylu życia, abyś mogła jeść z przyjemnością, zapewniając najlepsze żywienie dla rozwoju swojego dziecka.

  • Jedz częściej mniejsze posiłki zamiast dużych posiłków trzy razy dziennie
  • Jedz powoli i siedź prosto podczas jedzenia, aby nie uciskać żołądka
  • Pij mniej w czasie jedzenia — wypijanie dużych ilości płynów może zwiększać ryzyko refluksu i zgagi
  • Wyeliminuj czynniki sprzyjające zgadze — do częstych winowajców należą: ciężkie lub tłuste potrawy, pikantne produkty, napoje zawierające kofeinę, na przykład kawa, herbata i cola, sok owocowy. Bezwzględnie unikaj alkoholu i papierosów
  • Wypij szklankę mleka
  • Nie kładź się bezpośrednio po jedzeniu — ostatni posiłek spożyj maksymalnie 3 godziny przed snem
  • Podczas leżenia głowa powinna być umieszczona wyżej niż nogi — możesz też użyć dodatkowych poduszek, aby podeprzeć sobie głowę i ramiona, wspomagając zapobieganie cofaniu się kwasów z żołądka
  • Noś luźne ubrania — ciasno dopasowane ubrania mogą zwiększać ucisk na brzuch i żołądek
  • Unikaj zaparć — jedz dużo błonnika i produktów pełnoziarnistych (pełnoziarniste pieczywo oraz owoce i warzywa), regularnie ćwicz i pij dużo wody

Zapytaj lekarza o możliwość stosowania leków dostępnych bez recepty, których stosowanie w czasie ciąży jest bezpieczne. Może się okazać, że środki na zgagę w płynie są bardziej skuteczne w walce ze zgagą, ponieważ tworzą powłokę na przełyku. Pamiętaj o stosowaniu zróżnicowanej, zbilansowanej diety, aby zadbać o zdrowie swoje i dziecka.

 

Referencje:
  1. WebMD. Heartburn during pregnancy. http://www.webmd.com/heartburn-gerd/guide/heartburn-during-pregnancy (dostęp w październiku 2016 r.)
  2. NHS Choices. Indigestion and heartburn in pregnancy. http://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/indigestion-heartburn-pregnant.aspx
  3. NHS Choices. Common health problems in pregnancy http://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/common-pregnancy-problems.aspx (dostęp w październiku 2016 r.)