Sprawdź, jakie produkty powinnaś jeść, a jakich unikać, aby ciążą przebiegała prawidłowo.

 

 

 

Jedzenie za dwoje” w żadnym wypadku nie dotyczy ilości jedzenia na Twoim talerzu. „Jedzenie za dwoje” oznacza raczej, że Twoje dziecko je to, co Ty, w związku z czym, wybieranie przez Ciebie pożywnych dań ma kluczowe znaczenie dla Waszego zdrowia. Twoja zbilansowana dieta złożona ze zdrowych, pełnowartościowych produktów tworzy fundament prawidłowego wzrostu i rozwoju Twojego dziecka.

Oto kilka wskazówek:

Podejmuj zdrowe decyzje dotyczące żywienia

Zdaniem lekarzy, w pierwszym trymestrze ciąży, średni przyrost masy ciała zdrowej kobiety, powinien wynosić 1-2 kg, a zatem większość kobiet nie musi w tym czasie dostarczać „dodatkowych kalorii” ze swoją dietą. Wybieraj zatem, warzywa, owoce, chude mięso lub jego alternatywy, jak również, niskotłuszczowy nabiał i zbożowe produkty pełnoziarniste. Unikaj tłustych potraw.

Chcesz dowiedzieć się więcej o zbilansowaniu diety? Zacznij od poznania zasad Prawidłowego Żywienia.

Dbaj o dobór odpowiednich składników odżywczych w swojej diecie

Dostarczenie z dietą ważnych składników odżywczych ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży i zdrowia dziecka. Zadbaj o spożywanie wystarczających ilości DHA (kwas dokozaheksaenowy - kwas tłuszczowy z rodziny Omega-3), który wspomaga  prawidłowy rozwoju mózgu i wzroku u płodu. Sprawdź zasady Prawidłowego Żywienia, aby dowiedzieć się, czego potrzebujesz w tym wyjątkowym czasie i jak możesz bilansować swoją dietę każdego dnia. Eksperci rekomendują przyjmowanie suplementów diety odpowiednich dla kobiety w ciąży, w celu zapewnienia otrzymywania ważnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach.

Jakich składników odżywczych potrzebujemy oboje – ja i moje dziecko? 

Pamiętaj o kwasie foliowym

Kwas foliowy jest niezmiernie ważny dla rozwoju Twojego dziecka. Lekarze zalecają codzienne przyjmowanie kwasu foliowego w dawce 400 µg (0,4 mg) przez okres co najmniej 3 miesięcy przed podjęciem prób zajścia w ciążę, aż do końca II trymestru ciąży. Oprócz zapobiegania powstawaniu wad wrodzonych, kwas foliowy wspiera prawidłowy podział komórek i odżywia rozwijający się układ nerwowy Twojego dziecka.

Dowiedz się więcej o kwasie foliowym.

Zadbaj o wystarczającą ilość żelaza

Żelazo stanowi istotny czynnik w procesie tworzenia czerwonych krwinek i jest ważnym składnikiem odżywczym na każdym etapie życia człowieka. Dieta przyszłej mamy zgodna z zasadami prawidłowego odżywiania i codzienne przyjmowanie suplementu diety zawierającego 30 mg żelaza umożliwi prawidłowy przebieg ciąży. Skonsultuj się ze swoim lekarzem, w celu wybrania odpowiedniego dla Ciebie suplementu diety. 

Wskazówka żywieniowa: żywność o wysokiej zawartości witaminy C pomaga Twojemu organizmowi w lepszym przyswajaniu żelaza.

Dowiedz się więcej o żelazie.

Zadbaj o spożycie witaminy A na odpowiednim poziomie

Witamina A (Retinol) bierze udział w procesie widzenia, rozwoju komórek rozrodczych, a poprzez biosyntezę melaniny i włókien kolagenowych utrzymuje prawidłowy stan skóry. Niewielkie ilości tej witaminy są bardzo ważne, jednak jej nadmiar może być dla organizmu toksyczny. Witaminę A znajdziesz w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak olej, wątróbka, masło, mleko i jego przetwory oraz żółtko jaja. Dzienne zapotrzebowanie kobiet ciężarnych wynoxi 750-770 μg dziennie, a kobiet karmiących 1200-1300 μg dziennie.

Jedz mało, a często

Jeżeli czujesz się zmęczona albo masz poranne mdłości, możesz nie mieć ochoty na posiłki o zwykłej wielkości. Zamiast tego jedz mało, a często – mniejsze posiłki i przekąski przez cały dzień, nawet, jeżeli będą to tylko sucharki lub sorbet owocowy. Zadbaj o nawodnienie, pijąc odpowiednie ilości wody przez cały dzień.

Dowiedz się jak zapobiegać porannym mdłościom.

Unikaj niezdrowych nawyków

Alkohol i papierosy mogą stanowić poważne zagrożenie dla prawidłowego przebiegu ciąży.

 

Referencje:
  • Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, M. Jarosz, 2012r