Sprawdź, jakie produkty powinnaś jeść, a jakich unikać, aby ciąża przebiegała prawidłowo.

 
 
 
 
 

"Jedzenie za dwoje” w żadnym wypadku nie dotyczy ilości jedzenia na Twoim talerzu. "Jedzenie za dwoje” oznacza raczej, że Twoje dziecko je to, co Ty, w związku z czym, wybieranie przez Ciebie pożywnych dań ma kluczowe znaczenie dla Waszego zdrowia. Twoja zbilansowana dieta złożona ze zdrowych, pełnowartościowych produktów tworzy fundament prawidłowego wzrostu i rozwoju Twojego dziecka.

Oto kilka wskazówek:

Podejmuj zdrowe decyzje dotyczące żywienia

Zdaniem lekarzy, w pierwszym trymestrze ciąży, średni przyrost masy ciała zdrowej kobiety, powinien wynosić 1-2 kg, a zatem większość kobiet nie musi w tym czasie dostarczać „dodatkowych kalorii” ze swoją dietą. Wybieraj zatem, warzywa, owoce, chude mięso lub jego alternatywy, jak również, niskotłuszczowy nabiał i zbożowe produkty pełnoziarniste. Unikaj tłustych potraw.

Chcesz dowiedzieć się więcej o zbilansowaniu diety? Zacznij od poznania zasad Prawidłowego Żywienia.

Dbaj o dobór odpowiednich składników odżywczych w swojej diecie

Dostarczenie z dietą ważnych składników odżywczych ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży i zdrowia dziecka. Zadbaj o spożywanie wystarczających ilości DHA (kwas dokozaheksaenowy), kwas tłuszczowy z rodziny Omega-3, który wspomaga  prawidłowy rozwoju mózgu i wzroku u płodu. Sprawdź zasady Prawidłowego Żywienia, aby dowiedzieć się, czego potrzebujesz w tym wyjątkowym czasie i jak możesz bilansować swoją dietę każdego dnia. Eksperci rekomendują przyjmowanie suplementów diety w celu zapewnienia otrzymywania ważnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach.

Pamiętaj o kwasie foliowym

Kwas foliowy jest niezmiernie ważny dla rozwoju Twojego dziecka. Lekarze zalecają codzienne przyjmowanie kwasu foliowego w dawce 400 µg (0,4 mg) przez okres co najmniej 3 miesięcy przed podjęciem prób zajścia w ciążę, aż do końca II trymestru ciąży. Oprócz zapobiegania powstawaniu wad wrodzonych, kwas foliowy wspiera prawidłowy podział komórek i odżywia rozwijający się układ nerwowy Twojego dziecka.

Dowiedz się więcej o kwasie foliowym.

Zadbaj o wystarczającą ilość żelaza

Żelazo stanowi istotny czynnik w procesie tworzenia krwinek czerwonych i jest ważnym składnikiem odżywczym na każdym etapie życia człowieka. Dieta przyszłej mamy zgodna z zasadami prawidłowego odżywiania i codzienne przyjmowanie suplementu diety zawierającego 30 mg żelaza umożliwi prawidłowy przebieg ciąży. Skonsultuj się ze swoim lekarzem, aby upewnić się, czy Twój suplement diety zawiera odpowiednią dla Ciebie ilość żelaza. Wskazówka żywieniowa: żywność o wysokiej zawartości witaminy C pomaga Twojemu organizmowi w lepszym przyswajaniu żelaza.

Dowiedz się więcej o żelazie.

Zadbaj o spożycie witaminy A na odpowiednim poziomie

Witamina A (Retinol) bierze udział w procesie widzenia, rozwoju komórek rozrodczych, a poprzez biosyntezę melaniny i włókien kolagenowych utrzymuje prawidłowy stan skóry. Niewielkie ilości tej witaminy są bardzo ważne, jednak jej nadmiar może być dla organizmu toksyczny. Witaminę A znajdziesz w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak olej, wątróbka, masło, mleko i jego przetwory oraz żółtko jaja. Dzienne zapotrzebowanie kobiet ciężarnych wynoxi 750-770 μg dziennie, a kobiet karmiących 1200-1300 μg dziennie.

Jedz mało, a często

Jeżeli czujesz się zmęczona albo masz poranne mdłości, możesz nie mieć ochoty na posiłki o zwykłej wielkości. Zamiast tego jedz mało, a często – mniejsze posiłki i przekąski przez cały dzień, nawet, jeżeli będą to tylko sucharki lub sorbet owocowy. Zadbaj o nawodnienie, pijąc odpowiednie ilości wody przez cały dzień.

Sprawdz jak unikać porannych mdłości.

Unikaj niezdrowych nawyków

Alkohol i papierosy mogą stanowić poważne zagrożenie dla prawidłowego przebiegu ciąży. 

 

Referencje:
  • Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, M. Jarosz, 2012r