W trakcie ciąży w Twoim ciele zachodzą niesamowite zmiany, ale niektóre z nich mogą czasem także powodować dyskomfort. To naturalne, że martwisz się o maleństwo, gdy odczuwasz dolegliwości, a zatem wiedza o tym, czego możesz się spodziewać, może Cię uspokoić. Przeczytaj informacje o typowych objawach ciąży i dowiedz się, jak możesz pomóc je złagodzić – pamiętaj, że w razie wątpliwości zawsze warto porozmawiać z lekarzem.

Nudności

Nudności i wymioty (poranne mdłości) to bardzo częsty objaw na wczesnych etapach ciąży – ponad 80% kobiet odczuwa nudności w trakcie pierwszych 12 tygodni. Nie martw się – to zwykle mija około 16-20 tygodnia i nie jest szkodliwe dla dziecka. Aby złagodzić te objawy, postaraj się dużo wypoczywać i pij dużo płynów, aby się nie odwodnić. Pomocne może być także jedzenie niewielkich, częstych posiłków – spróbuj neutralnych w smaku produktów o wysokiej zawartości węglowodanów, takich jak pieczywo, ryż i makaron. Skontaktuj się z lekarzem w razie nasilonych nudności i wymiotów.

Więcej wskazówek pomocnych w walce z porannymi mdłościami.

Bóle głowy

Pierwsze tygodnie ciąży to także ryzyko bólu głowy. Te dolegliwości bywają bolesne, ale nie są w żaden sposób szkodliwe dla dziecka, a zwykle ustępują w drugim i trzecim trymestrze. Aby ulżyć sobie w bólu głowy, spróbuj dużo odpoczywać i relaksować się – może zapisz się na jogę dla przyszłych mam? Generalnie przyjmowanie paracetamolu na ból głowy w czasie ciąży jest bezpieczne, ale zawsze najpierw skonsultuj się najpierw z lekarzem lub farmaceutą. Porozmawiaj także ze swoim lekarzem w razie silnego bólu głowy, ponieważ może to oznaczać podwyższone ciśnienie.

Ból pleców

Wiele kobiet odczuwa ból pleców w czasie ciąży, ponieważ ich organizm próbuje skompensować zmianę środka ciężkości, a więzadła rozluźniają się w ramach przygotowań do porodu. Utrzymywanie prawidłowej postawy może pomóc zmniejszyć obciążenie dolnej części pleców – stój lub siedź wyprostowana, z rozluźnionymi ramionami odchylonymi do tyłu. Pomocne może być także spanie na boku lub na twardym materacu. Spróbuj unikać podnoszenia ciężkich przedmiotów – jeżeli musisz podnieść coś lekkiego, ugnij kolana i zadbaj o proste plecy – obciążając nogi, a nie kręgosłup.

Niestrawność i zgaga

Dyskomfort w klatce piersiowej lub żołądku, wywołany niestrawnością i zgagą, może wystąpić w dowolnym momencie ciąży, ale może nasilać się lub pojawiać się częściej na późniejszym etapie. Te objawy są bardzo typowe u kobiet w ciąży, częściowo z powodu zmian hormonalnych i uciskanie rosnącej macicy na żołądek. Zmiany w diecie i stylu życia mogą pomóc złagodzić dyskomfort – spróbuj jeść mniejsze i częstsze zdrowe posiłki, starając się rozpoznać, które produkty nasilają objawy – na przykład ciężkie, mocno przyprawione lub tłuste potrawy – i unikać ich w przyszłości.

Dowiedz się więcej na temat zgagi.

Zaparcia

Zaparcia to jedna z najczęstszych dolegliwości w czasie ciąży, spowodowana zmianami hormonalnymi, spowalniających metabolizm, a także uciskiem macicy w późniejszych miesiącach. Spróbuj jeść produkty o wysokiej zawartości błonnika, na przykład owoce, warzywa i pełnoziarniste produkty, a przy tym pij dużo wody – co najmniej osiem szklanek dziennie. Pomocne mogą być także delikatne ćwiczenia. Jeżeli te rozwiązania nie działają, porozmawiaj z lekarzem o stosowaniu środków przeczyszczających bezpiecznych dla kobiet w ciąży.

Gazy

Nie wstydź się – częstsze odbijanie i wzdęcia to typowa dolegliwość ciążowa. Wiatry są spowodowane między innymi oddziaływaniem rosnącej macicy na Twoje jelita oraz zmianami hormonalnymi, które spowalniają proces trawienia i rozluźniają mięśnie, które zwykle odpowiadają za utrzymywanie gazów. Uważnie dobieraj żywność i napoje. Spróbuj unikać wszystkiego, co wywołuje gazy, na przykład smażonych potraw, kalafiora lub kapusty. Pomocne mogą być także mniejsze, częstsze posiłki i delikatne ćwiczenia. 

Biegunka

Zmiany hormonalne w czasie ciąży nasilają skurcze mięśni w układzie pokarmowym, co skutkuje biegunką. Istnieje również wiele innych przyczyn biegunki, podobnie jak u osób, które nie są w ciąży – na przykład wirusowe i bakteryjne infekcje układu pokarmowego. Jeżeli biegunka jest łagodna, dbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu i uzupełniaj elektrolity, jedząc banany i słone krakersy. Obowiązkowo zwróć się do lekarza, jeżeli biegunka długo się utrzymuje lub zaczniesz tracić na wadze.

Jesteśmy tu dla Ciebie, aby pomagać Ci na każdym etapie

Aby zapewnić Ci wsparcie w Twojej niesamowitej podróży w roli mamy, stworzyliśmy serię poradników opisujących ważne tematy dotyczące okresu ciąży oraz wychowywania maluszka. Poradniki zawierają przydatne informacje i pomocne wskazówki. Są dostępne do pobrania i wydrukowania, dzięki czemu możesz zawsze mieć je pod ręką, gdziekolwiek będziesz. Aby uzyskać dostęp do tych fantastycznych materiałów, wystarczy założyć konto w Klubie Enfamama, a następnie zalogować się przy użyciu nazwy użytkownika i hasła.