Stres dla mamy i dziecka

Zmniejszanie stresu mamy: ważna sprawa

 

 

 

 

 

Więź między Tobą a dzieckiem jest bardzo silna. Na pewnym etapie każda mama odczuwa jednak stres, jaki może wiązać się z nieregularnym snem i całodobową opieką nad dzieckiem. Niedawno przeprowadzone badanie wykazało, że malutkie dzieci precyzyjnie dostosowują się do emocji swoich opiekunów, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. To jednak coś więcej niż po prostu dopasowanie się do emocjonalnego stanu mamy — dzieci naprawdę wykazują fizyczne objawy stresu, gdy ich mama jest zestresowana... a to może mieć długoterminowe konsekwencje dla najmłodszych.

Więź mamy i dziecka

Badania dowodzą, że na długo przed nabyciem umiejętności mówienia i pełnego wyrażania swoich myśli niemowlęta potrafią precyzyjnie dostrajać się do głosów, zapachów i wyrazów twarzy swoich rodziców.

Podczas badania, w którym matki poddano działaniu stresu, dzieci naśladowały reakcję mamy na stres, wykazując przyspieszone bicie serca, gdy wzrastał jej poziom stresu. A im bardziej zestresowana była mama, tym bardziej zestresowane było dziecko.

Jakkolwiek odrobina stresu jest zjawiskiem normalnym — a prawdę mówiąc, która młoda mama nie jest zestresowana? — nadmiar stresu, może mieć negatywny wpływ na Twoje dziecko. Możesz być mniej zdolna do zapewnienia właściwej opieki dla maluszka, gdy jesteś zestresowana, ale także dlatego, że poziom stresu Twojego dziecka wzrasta wraz z Twoim stresem.

Zawsze wyczuwalna będzie pewna różnica w sposobie dotykania lub trzymania dziecka, gdy jesteś zestresowana lub spokojna. Sposób patrzenia na dziecko, podnoszenia go i wyraz Twojej twarzy najprawdopodobniej zdradzą Twoje prawdziwe uczucia, nawet gdy starasz się je ukryć.

Pogromcy stresu wśród mam

Na szczęście istnieje wiele sposobów na ukojenie starganych nerwów, aby zapewnić lepsze zdrowie Tobie i Twojemu dziecku. Jeżeli czujesz, że masz tak dużo stresu, że nawet te metody nie są w stanie go zmniejszyć, porozmawiaj z lekarzem lub zwróć się o pomoc do terapeuty.

Opieka nad mamą oraz dzieckiem

Twoje maleństwo to naturalnie Twój życiowy priorytet. Dobrze jednak mieć trochę „czasu dla siebie”, nawet jeżeli jest to tylko czas na podstawowe sprawy: porządny posiłek, zaczerpnięcie świeżego powietrza i codzienne ćwiczenia, głębokie oddychanie i medytacja, oraz spanie zawsze, gdy masz okazję. Co więcej, staraj się kontynuować te czynności, które pomagały Ci się zrelaksować przed pojawieniem się dziecka, na przykład joga lub czytanie. Nawet kilka minut dziennie może pomóc.

Płyń z prądem

W tych pierwszych miesiącach Twoje dziecko może nie funkcjonować według regularnego rytmu — trzeba czasu, aby wypracować cykl snu i czuwania oraz nawyki żywieniowe. Postaw zatem po prostu na rytuał wykonywania określonych czynności w konkretnej kolejności (jedzenie, odbijanie, zabawa, kąpiel, przewijanie). A nawet i tutaj możesz spokojnie odpuścić, gdy coś pójdzie niezgodnie z planem.

Kompromis, kompromis, kompromis

Jeżeli nastawiasz się na perfekcyjne prowadzenie domu lub perfekcyjne rodzicielstwo, jesteś na prostej drodze do porażki. W zupełności wystarczy, gdy zrobisz kanapki lub zamówisz jedzenie na wynos, zamiast podać siedem kolacji na ciepło w tygodniu. To nic, że ubranka dziecka nie pasują do siebie. Twoje dziecko jest idealne samo w sobie; nic więcej nie jest konieczne!

Bądź otwarta na pomoc

Ludzie uwielbiają pomagać młodym matkom. Skoro więc pytają, powiedz im, co mogą dla Ciebie zrobić. Przygotować ciepły posiłek? Załatwić parę spraw lub zakupy w spożywczym? Posiedzieć z dzieckiem, a Ty się zdrzemniesz? Po prostu powiedz im, czego potrzebujesz.

Bądź w kontakcie z innymi ludźmi

Ludzie świetnie pomagają rozładowywać stres. Możesz na przykład poszukać lokalnych grup „mama i dziecko”, w których możesz dzielić się doświadczeniami z innymi mamami. Warto też mieć przyjaciółkę w gotowości, do której można zadzwonić w razie potrzeby.

Baw się z dzieckiem

Gdy dziecko nie śpi, bawcie się razem. Maluch Cię uszczęśliwi, a gdy zobaczy szczęśliwą mamę sam również będzie radosny (zamiast się stresować)!

 

Referencje:

  1. NCT. Getting organised: what to expect after birth. https://www.nct.org.uk/parenting/getting-organised-early-days (dostęp w październiku 2016 r.)
  2. Waters SF, et al. Stress contagion: physiological covariation between mothers and infants. Psychological Science 2014;25:934—942
  3. Royal College of Midwives. Maternal emotional wellbeing and infant development. https://www.rcm.org.uk/sites/default/files/Emotional%20Wellbeing_Guide_WEB.pdf (dostęp w październiku 2016 r.)