Rozwój mózgu Twojego dziecka: 24-36 miesięcy

Właśnie teraz szybko rośnie liczba połączeń (zwanych synapsami) w mózgu Twojego dziecka. Mózg malucha jest mniej więcej dwa razy bardziej aktywny niż Twój i tak pozostanie aż do okresu dojrzewania. Od tej pory komórki w mózgu dziecka stają się większe i mocniejsze, a ponadto komunikują się z sąsiednimi komórkami. Ten rozwój to jednak nie tylko wzrost – to również czas selekcji: mózg „przycina” istniejące sieci. Ten proces „przycinania” przebiega w sposób naturalny; ścieżki, które nie są używane, zaczynają zanikać, a pozostałe ścieżki stają się mocniejsze.

Sposób rozwoju mózgu Twojego dziecka zależy między innymi od jego doświadczeń, jakkolwiek również ważne jest zapewnienie wsparcia żywieniowego dla rosnącego mózgu. Miesiące nauki pomagają w budowaniu i wzmacnianiu połączeń w mózgu dziecka. Na przykład, gdy maluszek chodzi, biega lub skacze, wzmacniane są synapsy uczestniczące w rozwoju równowagi; dlatego im więcej dziecko ćwiczy takie czynności, tym lepiej radzi sobie z utrzymywaniem równowagi.

Oto kilka ważnych zmian w rozwoju Twojego dziecka w wieku od 2 do 3 lat:

 

Zmiany poznawcze

Rodzice dwulatków często są zaskoczeni, że tok myślenia ich dziecka wydaje się być dość zaawansowany w niektórych obszarach, a w innych wydaje się mniej dojrzały. Te rozbieżności nie są wyimaginowane; mózg po prostu nie rozwija się w sposób jednolity.

Na etapie drugiego roku życia dziecka obszary umiejętności językowych i motorycznych w jego mózgu są bardziej rozwinięte niż obszary związane z pamięcią i rozumowaniem. Wynika to z faktu, że rozwój mózgu w zakresie myślenia złożonego trwa przez całe dzieciństwo, być może aż do dorosłości. W praktyce oznacza to, że jakkolwiek słownictwo Twojego dziecka pęka w szwach od nowych słów, rozumowanie przy ich użyciu bywa czasem trudne!

Mniej więcej na tym etapie zauważysz również, że pamięć Twojego dziecka staje się bardziej zaawansowana – maluch potrafi konfrontować teraźniejszość z przeszłością i przyszłością. Zaczyna także łączyć wspomnienia z konkretnymi osobami i miejscami oraz opowiadać o zdarzeniach z przeszłości i przyszłości: „Wczoraj byliśmy w parku. Chodźmy tam znowu jutro.”

Zmiany motoryczne

Od drugich urodzin umiejętności motoryczne Twojego dziecka będą rozwijać się na wiele różnych sposobów: od opanowania umiejętności korzystania z małych mięśni, takich jak przewracanie po kolei kartek w książce i trzymanie ołówka, po korzystanie z dużych mięśni, na przykład rzucanie piłki i jej kopanie. Rozwija się także zdolność rozumienia zależności przestrzennych. Gdy dziecko buduje wieżę z klocków lub dopasowuje kształty, uczy się nie tylko tego, gdzie co pasuje – przyswaja sobie ważne pojęcia, takie jak góra i dół, większy i mniejszy.

Zmiany komunikacyjne

Nazywanie rzeczy jest ważne w tym wieku; Twoje dziecko chce znać nazwy wszystkiego, co go otacza! Maluch może znać aż 300 słów, chociaż może nie wykorzystywać całego zasobu w codziennej rozmowie. Ponieważ obszary mowy w mózgu stają się bardziej rozwinięte, Twoje dziecko zacznie łączyć dłuższe zdania złożone z czterech, pięciu, a nawet sześciu słów.

Trzy słowa, które prawdopodobnie usłyszysz, to „ja”, „mi” i „moje”. To dlatego, że maluch jest bardzo podekscytowany świadomością różnicy między nim samym a innymi ludźmi – i bardzo chce Ci powiedzieć, czego potrzebuje!

Zmiany społeczne

Twoje dziecko może już łatwiej radzić sobie ze słowami, ale wyrażanie emocji jest znacznie mniej zrozumiałe. „Bunt dwulatka” cieszy się złą sławą ze względu na poziom frustracji, który małe dzieci odczuwają – i odreagowują – gdy natłok ich myśli, uczuć i pomysłów góruje nad zdolnością do komunikacji z otoczeniem. Nie martw się – w końcu z tego wyrośnie, gdy poprawią się jego umiejętności językowe i zdolność do samokontroli.

 

Referencje:
  1. MacDonald A. Brain development in childhood — The Dana guide. In: The Dana guide to brain health. 2007.
  2. Zero to three: National Center for Infants, Toddlers and Families. Frequently asked questions about brain development https://www.zerotothree.org/resources/series/frequently-asked-questions-about-brain-development (dostęp w listopadzie 2016 r.).
  3. Schonkoff JP and Phillips DA, Eds. From neurons to neighborhoods: the science of early childhood development. 2000.
  4. American Academy of Pediatrics. 2009. Caring for your baby and young child: birth to age 5. 5th Edition.
  5. Department of Health and Human Services. Understanding the effects of maltreatment on brain development — how the brain develops https://www.childwelfare.gov/pubPDFs/brain_development.pdf (dostęp w listopadzie 2016 r.).
  6. Zero to three: National Center for Infants, Toddlers and Families. Toddlers and Challenging Behavior: Why They Do It and How to Respond https://www.zerotothree.org/resources/326-toddlers-and-challenging-behavior-why-they-do-it-and-how-to-respond (dostęp w listopadzie 2016 r.).