Po wielu miesiącach oczekiwań pierwsze dni z Twoim maleństwem to czas ekscytujący i emocjonalny, pełen radości z pierwszego spotkania z maluszkiem. Dzieje się tak dużo, że całkiem naturalne jest, jeżeli czasem poczujesz też zmęczenie, zwłaszcza w czasie rekonwalescencji po porodzie.

 

 

Co dzieje się po porodzie?

Jeżeli rodziłaś w szpitalu, najprawdopodobniej zostaniesz przeniesiona na oddział położniczy. Jeżeli Twój poród przebiegł sprawnie, Twój pobyt w szpitalu prawdopodobnie będzie krótki. Przed porodem warto porozmawiać z położną o opiece poporodowej, abyś wiedziała, czego możesz się spodziewać.

Kiedy mogę zacząć karmić piersią?

Kontakt „skóra do skóry” od razu po porodzie może być wspaniałym, zbliżającym przeżyciem dla Ciebie i dziecka – to także świetna okazja do podjęcia pierwszej próby karmienia piersią. Jeżeli będziesz potrzebować pomocy przy ułożeniu i przystawieniu dziecka, położna udzieli Ci wsparcia.

Co powinnam jeść?

Młoda mama prawidłowe żywienie powinna traktować priorytetowo – zwłaszcza karmiąca piersią. Nie musisz wprowadzać specjalnych zmian, wystarczy skoncentrować się na zdrowej, zbilansowanej diecie. Czasami świeżo upieczony rodzic czuje się oszołomiony wirem wydarzeń. Spróbuj więc przygotować się wcześniej, przyrządzając i mrożąc posiłki, Warto też zaopatrzyć się w owoce i warzywa w puszkach, abyś zawsze miała zawsze coś zdrowego pod ręką.

Co z dodatkowymi kilogramami z czasów ciąży?

Pamiętaj, że przybranie na wadze zajęło Ci 9 miesięcy, więc daj sobie czas. Przy rozsądnym żywieniu i ćwiczeniach powinnaś powrócić do wagi sprzed ciąży w ciągu kilku miesięcy, jeżeli ciążę zaczynałaś z prawidłową wagą. Pij dużo wody i postaraj się jeść produkty bogate w substancje odżywcze, które są Ci potrzebne, a jednocześnie mają mało kalorii i tłuszczu. Produkty o wysokiej zawartości białka, na przykład chude mięso czy warzywa strączkowe, mają mało tłuszczu i dużo błonnika – zapewnią Ci uczucie sytości na dłużej. Jeżeli poczujesz się głodna między posiłkami, wybieraj zdrowsze przekąski, na przykład owoce lub kawałki marchewki.

A skoro o ćwiczeniach mowa – kiedy mogę zacząć?

Najlepiej zapytaj lekarza, ponieważ jest to zależne od rodzaju porodu i Twojej formy po porodzie. Twoje stawy mogą potrzebować trochę czasu, zanim wrócą do normy; zalecane jest, aby zaczekać do wizyty kontrolnej po 6 tygodniach od porodu, zanim zaczniesz wykonywać cokolwiek innego niż delikatne ćwiczenia. Jeżeli miałaś cesarskie cięcie, być może będziesz musiała poczekać nieco dłużej na powrót do formy. Twoja położna może doradzić Ci ćwiczenia poporodowe, które będą dla Ciebie odpowiednie.

Gdy będziesz gotowa, regularne ćwiczenia mogą pomóc Ci się zrelaksować, utrzymać kondycję i poczuć więcej energii. Mogą również pomóc Ci odzyskać formę po porodzie i mogą pomóc zapobiegać depresji poporodowej.

Dlaczego tak bardzo ulegam emocjom?

Urodzenie dziecka to wyjątkowe doświadczenie, ale czasami bywa podobne do jazdy rollercoasterem. Poziom hormonów ulega ogromnym zmianom w pierwszych dniach, normalne więc, że przez kilka dni po porodzie możesz czuć się nieco rozchwiana emocjonalnie. Jeżeli miałaś trudny poród lub jesteś bardzo zmęczona, możesz mocniej odczuwać „baby blues”.

Niezależnie od tego, czy płaczesz z radości, zmęczenia, czy też jedno i drugie, warto wiedzieć, że nie jesteś sama. Wiele kobiet rodzi dzieci. Nie bój się prosić o pomoc partnera, rodzinę i przyjaciół, lekarza i inne mamy, które też przez to przechodziły. A przede wszystkim – ciesz się tym cennym czasem z maluszkiem. 

 

Referencje:
  1. NHS Choices. You and your body just after birth. www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/you-after-birth.aspx (dostęp w listopadzie 2016 r.)
  2. NHS Choices. Breastfeeding: the first few days. www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/breastfeeding-first-days.aspx (dostęp w listopadzie 2016 r.)
  3. NHS Choices. Keeping fit and healthy with a baby. www.nhs.uk/Conditions/pregnancy-and-baby/Pages/keeping-fit-and-healthy.aspx (dostęp w listopadzie 2016 r.)
  4. WebMD. 8 Tips for losing weight after pregnancy. www.webmd.com/baby/features/8-tips-for-losing-weight-after-pregnancy (dostęp w listopadzie 2016 r.)
  5. NCT. Your body after birth. www.nct.org.uk/parenting/your-body-after-birth (dostęp w listopadzie 2016 r.)
  6. WebMD. Postpartum: first 6 weeks after childbirth – recovery at home. www.webmd.com/parenting/baby/tc/postpartum-first-6-weeks-after-childbirth-recovery-at-home (dostęp w listopadzie 2016 r.)