Dowiedz się, jakie potrawy powinnaś ograniczyć lub wyeliminować w czasie ciąży i karmienia piersią.

 

 

Ogranicz lub unikaj następujących potraw w okresie ciąży i karmienia piersią: 

Kofeina

Ogranicz spożycie kofeiny do 300 mg dziennie, co odpowiada 1-2 filiżankom kawy. Uważaj na napoje energetyczne – mogą zawierać kofeinę. 

Herbaty ziołowe

Herbaty ziołowe z cytrusami, imbirem, cytryną, pomarańczą lub dziką różą (do 3 kubków dziennie) są dopuszczalne, jakkolwiek inne herbaty mogą mieć szkodliwe działanie. 

Alkohol

Alkohol w każdej postaci, w tym alkohole wysokoprocentowe, wino i piwo, jest niebezpieczny dla zdrowia Twojego dziecka.

Gotowe posiłki

Konserwy, pasztety, hotdogi itp. niosą ze sobą pewne ryzyko zakażenia bakterią Listerii. 

Surowe lub niedogotowane mięso, drób i jaja

W tym „niedosmażone” burgery, steki i jajka na miękko. Mogą zawierać szkodliwe bakterie, takie jak salmonella. 

Żywność niepasteryzowana

W tym mleko, soki i sery. Może również zawierać chorobotwórcze bakterie. 

Ryby i skorupiaki

Mogą zawierać dużo rtęci. Ogranicz spożycie tych gatunków ryb do maksymalnie 150 g w miesiącu (około 1 szklanki). Unikaj również jedzenia surowych lub niedogotowanych skorupiaków. Nie przekraczaj 300 g (około dwóch puszek po 170 g) spożycia białego tuńczyka z puszki tygodniowo, ale możesz jeść dowolne ilości innych gatunków lekkiego tuńczyka z puszki, które mają niską zawartość rtęci (na przykład tuńczyk bonito, żółtopłetwy i tongol).

Inne gatunki ryb są jednak nadzwyczaj korzystne dla zdrowia Twojego dziecka. Ryby stanowią doskonałe źródło DHA (kwasu dokozaheksaenowego, tłuszczu Omega-3), który wspomaga prawidłowy rozwoju mózgu i wzroku u płodu. Eksperci rekomendują spożywanie 2 porcji ryb (porcja ok 100g) tygodniowo, z czego jedna z nich powinna być tłustą rybą morską, taką jak łosoś, sardynka i makrela. To właśnie te gatunki dostarczają kwasów tłuszczowych z rodziny Omega 3. Unikaj większej ilości porcji ryb tygodniowo, z uwagi na to, że mogą one zawierać zanieczyszczenia. Unikaj surowych skorupiaków i ryb o wysokiej zawartości rtęci; rekina, miecznika, marlina. Ogranicz liczbę steków ze świeżego tuńczyka do dwóch tygodniowo. Podczas przygotowywania ryb zwróć uwagę na zachowanie zasad higieny  w celu uniknięcia infekcji.

Dowiedz się więcej o DHA.