Sprawdź, jaki czynnik wywołuje poranne mdłości i jak możesz nad tym zapanować. 

 

 

 

Fakty:

  • Prawdopodobieństwo wystąpienia porannych mdłości jest większe, jeżeli nosisz pod sercem więcej niż jedno dziecko
  • Poranne mdłości to nudności i/lub wymioty
  • Ponad 2/3 kobiet w ciąży odczuwa pewnego rodzaju poranne mdłości
  • Poranne mdłości pomimo swojej nazwy mogą wystąpić o dowolnej porze dnia
  • Część naukowców uważa, że poranne mdłości są spowodowane wzrostem poziomu hormonów
  • Nudności i wymioty zazwyczaj zaczynają się około szóstego tygodnia ciąży. W 80% przypadków stan ten ustępuje około dwunastego tygodnia ciąży, jakkolwiek uczucie mdłości może się pojawiać przez całą ciążę. Pozostałe 20% kobiet cierpi z powodu nudności i wymiotów przez dłuższy czas

Skonsultuj się z lekarzem, jeżeli masz poważnie nasilone nudności lub wymioty, jeżeli nie jesteś w stanie utrzymać moczu lub oddajesz niewielkie ilości moczu o ciemnym zabarwieniu, odczuwasz zawroty głowy lub jest Ci słabo, Twoje serce bardzo szybko bije lub jeżeli wymiotujesz krwią.

Jak radzić sobie z porannymi mdłościami?

  • Trzymaj przy łóżku przekąski np. krakersy, aby móc coś zjeść, zanim wstaniesz
  • Nie wstawaj gwałtownie z łóżka
  • Jedz małe, ale za to częste posiłki i przekąski w ciągu dnia
  • Pusty żołądek często reaguje mdłościami, postaraj się więc nie rezygnować z posiłków
  • Często pij małe ilości płynów  w ciągu dnia
  • Sięgnij po imbir (np. napar ze świeżego imbiru, lub jako dodatek do potraw
  • Unikaj picia w trakcie posiłków oraz bezpośrednio przed lub po posiłku
  • Unikaj zapachów, które Cię drażnią
  • Postaraj się jeść zimne i ciepłe potrawy zamiast gorących (zimne jedzenie ma często mniej intensywny zapach niż gorące)
  • Jeśli przeszkadza Ci zapach jedzenia, nie gotuj sama
  • Gdy poczujesz zbliżające się mdłości szybko zjedz krakersy, kanapkę, banana lub napij się soku jabłkowego
  • Spróbuj pić powoli gazowane lub słodkie zimne napoje
  • Dużo odpoczywaj, ponieważ mdłości często nasilają się, gdy jesteś zmęczona