Potrzeby żywieniowe każdej kobiety w ciąży są wyjątkowe, ale w pewnych okolicznościach jest to jeszcze ważniejsze. Przeczytaj poniższy tekst, aby sprawdzić, czy którakolwiek z sytuacji dotyczy Ciebie. Pamiętaj też o regularnych wizytach u lekarza.

 

 

 

Masz więcej niż 35 lat?

Coraz więcej kobiet rodzi dzieci w późniejszym wieku. Wprawdzie u ciężarnych w wieku powyżej 35 lat występuje nieco wyższe ryzyko wystąpienia problemów zdrowotnych, takich jak nadciśnienie i cukrzyca ciążowa, jednak zdrowy styl życia może pomóc zmniejszyć ryzyko powikłań i zapewnić Twojemu dziecku najlepszy start w życie. Pamiętaj o zdrowym odżywianiu, utrzymywaniu aktywności oraz bezwzględnym unikaniu używek np. alkoholu i papierosów.

Jesteś wegetarianką lub weganką?

Przyszła mama będąca wegetarianką lub weganką musi zadbać o wystarczające spożycie żelaza, witaminy D, witaminy B12 i wapnia. Zróżnicowana i zbilansowana dieta to najlepszy sposób na uzyskanie wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Spróbuj jeść warzywa o ciemnozielonych liściach, warzywa strączkowe, płatki śniadaniowe z żelazem i niesłodzone napoje sojowe z dodatkami.

Porozmawiaj z lekarzem lub położną, jeżeli niepokoisz się, czy dostarczasz organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych.

Masz cukrzycę ciążową?

Cukrzyca ciążowa to wysoki poziom cukru we krwi — schorzenie mogące rozwinąć się w czasie ciąży. Może wprawdzie pojawić się w dowolnym momencie, ale najczęściej występuje w drugiej połowie ciąży. Cukrzyca ciążowa może powodować pewne problemy dla Ciebie i Twojego dziecka, ale możesz zmniejszyć ryzyko powikłań, jeżeli zostanie prawidłowo zdiagnozowana i będzie dobrze prowadzona. Zmiany w diecie i ćwiczenia mogą pomóc w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi, ale potrzebne mogą być również leki.

Cukrzyca ciążowa zwykle mija po urodzeniu dziecka, ale lekarz może zalecić regularne monitorowanie poziomu cukru we krwi, aby mieć pewność, że wszystko wróciło do normy.

Spodziewasz się bliźniąt?

W przypadku ciąży bliźniaczej rady dotyczące zapewnienia utrzymania dobrego stanu zdrowia są analogiczne jak w przypadku ciąży pojedynczej. Zdrowe odżywianie i wykonywanie spokojnych ćwiczeń pomoże Ci zapewnić dzieciom najlepszy start. Żelazo jest jeszcze ważniejsze dla kobiet noszących bliźnięta pod sercem; pamiętaj zatem o jedzeniu chudego czerwonego mięsa, warzyw o zielonych liściach i warzyw strączkowych oraz płatków śniadaniowych z dodatkiem żelaza. Lekarz zaproponuje Ci dodatkowe badania krwi, aby sprawdzić, czy nie grozi Ci anemia, a jeżeli parametry będą niskie, może zasugerować przyjmowanie suplementu żelaza. Pamiętaj, że Twój lekarz lub położna zapewni Ci wsparcie w razie pytań lub wątpliwości.

Musisz leżeć?

Jeżeli lekarz zalecił Ci leżenie, sprawdź, co możesz robić, a czego nie. Aby zadbać o odpowiednie krążenie krwi i zapobiec uciskowi wątroby, staraj się w miarę możliwości leżeć na boku, przy czym preferowany jest lewy bok, a prawy bok jest opcją alternatywną. Powinnaś starać się unikać leżenia na plecach, co powoduje ucisk na żyłę doprowadzającą krew z dolnych partii ciała do serca. Jeżeli lekarz się zgodzi, spróbuj delikatnie się rozciągać, aby zadbać o prawidłowe krążenie krwi.

Skup się na dobrym zdrowiu i pamiętaj o jak najlepszym wykorzystywaniu czasu leżenia — jest mnóstwo rzeczy, które możesz robić, aby pokonać nudę! Możesz na przykład organizować sprawy na powitanie dziecka lub relaksować się przy lekturze. Miej wszystkie potrzebne rzeczy w zasięgu ręki i pozwól rodzinie oraz przyjaciołom odpowiednio o siebie zadbać.

 

Referencje:
  1. Mayo Clinic. Pregnancy after 35: Healthy moms, healthy babies. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/pregnancy/art-20045756 (dostęp w październiku 2016 r.)
  2. NHS Choices. Vegetarian and vegan mums-to-be. http://www.nhs.uk/Livewell/Vegetarianhealth/Pages/Pregnancyandchildren.aspx (dostęp w październiku 2016 r.)
  3. NHS Choices. Gestational diabetes. http://www.nhs.uk/Conditions/gestational-diabetes/Pages/Introduction.aspx (dostęp w październiku 2016 r.)
  4. NHS Choices. Your healthy twin pregnancy. http://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/twins-healthy-multiple-pregnancy.aspx (dostęp w październiku 2016 r.)
  5. Mayo Clinic. Best rest during pregnancy: Get the facts. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/pregnancy/art-20048007 (dostęp w październiku 2016 r.)
  6. US National Library of Medicine. Bed rest during pregnancy. https://medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000581.htm (dostęp w październiku 2016 r.)