Osiąganie kamieni milowych: 6 miesięcy

Na tym etapie Twoje dziecko więcej się rusza i zaczyna wydawać nowe dźwięki. Nasz poradnik pomoże Ci wypatrywać i świętować osiąganie ważnych kamieni milowych w różnych kluczowych obszarach umiejętności Twojego dziecka. Pamiętaj, że każde dziecko jest jedyne w swoim rodzaju i będzie osiągać różne kamienie milowe we własnym tempie. Nasze wytyczne określają tylko to, co Twoje dziecko może potencjalnie osiągnąć – jeżeli nie teraz, to wkrótce.

 

Poznawcze kamienie milowe

  • Dziecko wykazuje zainteresowanie bardziej złożonymi wzorami, na przykład obrazkami w książeczce
  • Jest bardziej zainteresowane wizualnym badaniem przedmiotów. Możesz zauważyć, że Twoje dziecko podnosi i ogląda z bliska wszystkie swoje zabawki!
  •  Zwraca uwagę na małe przedmioty i próbuje przysuwać je bliżej do siebie, nawet jeżeli nie potrafi ich jeszcze podnieść
  • Sprawnie śledzi ruchome przedmioty, na przykład zabawkę spadającą na podłogę
  • Ma wyższy poziom koncentracji, co oznacza, że dłużej koncentruje się na zabawce lub przedmiocie
  • Eksperymentuje z przyczynami i skutkami – na przykład odkrywa, że grzechotka wydaje dźwięk, gdy się nią potrząśnie
  • Odkrywa stałość obiektów (obiekty niewidoczne nadal istnieją)1
  • Zaczyna rozumieć sekwencyjność zdarzeń, na przykład przygotowanie krzesełka oznacza, że pora na obiad

Motoryczne kamienie milowe 

  • Maluch trzyma sztywno głowę bez podparcia w wyprostowanej pozycji
  • Leżąc na brzuszku, podnosi się na łokciach i wygina plecy w łuk
  • Kołysze się na brzuszku, machając rączkami i nóżkami
  • Obraca się z brzuszka na plecy i z powrotem
  • Może siedzieć w pozycji żabki lub z rączkami opartymi na udach bez podparcia
  • Wykazuje koordynację ręka-oko (widzi przedmiot, a potem po niego sięga)
  • Zagarnia przedmioty do siebie i chwyta je
  • Podnosi przedmioty do ust z precyzją
  • Używa rąk do poznawania ciała; chwyta stopy, leżąc na plecach
  • Potrafi stać na Twoich kolanach lub równej powierzchni i sprężynować

Komunikacyjne kamienie milowe

  • Dziecko stosuje różne rodzaje płaczu, aby zasygnalizować głód, ból, senność lub znudzenie
  • Słucha Twojego sposobu mówienia i kopiuje te dźwięki
  • Gaworzy w bardziej złożony sposób, używając dwóch sylab, łącząc samogłoski i spółgłoski, na przykład: „a-gu” lub „ba-ba”
  • Gaworzenie zaczyna brzmieć jak intonacja prawdziwego języka
  • Piszczy, chichocze i śmieje się, aby zwrócić na siebie uwagę

Społeczne kamienie milowe

  • Maluch zaczyna rozpoznawać emocje na podstawie tonu Twojego głosu i wyrazu twarzy
  • Przekazuje emocje za pomocą głosu i wyrazu twarzy
  • Uważnie przygląda się twarzom, nawiązuje i utrzymuje kontakt wzrokowy
  • Naśladuje wyraz twarzy i ruchy
  • Bardziej czytelnie wyraża emocje
  • Uspokaja się dzięki Twojej obecności i głosowi, gdy jest zdenerwowane
  • Wykazuje coraz bardziej wyrazistą osobowość 

 

Referencje:
  1. American Academy of Pediatrics. 2009. Caring for your baby and young child: birth to age 5. 5th edition
  2. Mayo Clinic. Guide to Your Baby's First Year. 2012
  3. Curtis GB. 2010. Your baby’s first year week by week. 3rd edition. Da Capo Lifelong Books