Leżenie na brzuszku

Niemowlęta spędzają mnóstwo czasu na plecach w czasie snu. Dlatego właśnie ważne jest, aby spędzały trochę czasu w trakcie dnia na zabawie w pozycji na brzuszku pod Twoim nadzorem. Możesz kłaść dziecko na brzuszku już od urodzenia. Na początku maluszek może nie przepadać za leżeniem na brzuszku i nie wytrzymywać zbyt długo w tej pozycji. To zupełnie normalne. Sytuacja może się zmienić wraz z rozwojem dziecka w kolejnych tygodniach. Nie poddawaj się i próbuj dalej!

 

Leżenie na brzuszku a rozwój umiejętności motorycznych

Rosnące ciało dziecka potrzebuje ruchu. Leżenie na brzuszku wspomaga rozwój motoryczny poprzez wzmacnianie kontroli szyi i głowy. Gdy dziecko leży na brzuszku, musi spoglądać w górę, w lewo i w prawo, aby widzieć ludzi i przedmioty. Obracanie głową oraz wzmacnianie szyi, rąk i ramion pomaga w zaokrągleniu płaskich miejsc na czaszce. Na późniejszym etapie te mięśnie umożliwią dziecku podciąganie się, obracanie, siadanie i pełzanie — co zapewni mu zupełnie inną perspektywę na świat.

Leżenie na brzuszku a rozwój poznawczy

Czy wiesz, że leżenie na brzuszku może być korzystne dla rozwoju poznawczego Twojego dziecka? Gdy maluszek rozgląda się wokół siebie podczas leżenia na brzuszku, wzmacniają się mięśnie oczu, co poprawia umiejętności w zakresie widzenia, na przykład zdolność śledzenia wzrokiem oraz wspomaga ważne połączenia w mózgu.

Jak to zrobić?

To bardzo łatwe. Wystarczy kłaść dziecko na brzuszku na kilka minut, kilka razy dziennie, aby maluszek mógł poznawać świat i wchodzić w interakcje z Tobą. Zachęcaj go do nawiązywania kontaktu wzrokowego, schodząc do jego poziomu. Możesz zwinąć w rulon kocyk i podłożyć go pod klatkę piersiową dziecka, aby zapewnić mu wsparcie.

Spróbuj metodą małych a częstych kroczków — pamiętaj, że 10 razy po 6 minut w ciągu dnia to razem godzina!

Wskazówki dotyczące leżenia na brzuszku

Spróbuj codziennie wygospodarować czas na zabawę podczas leżenia na brzuszku. Leżenie na brzuszku powinno zawsze odbywać się pod nadzorem i w czasie, gdy dziecko nie śpi.

  • Od urodzenia
    • Połóż dziecko na swojej klatce piersiowej, aby było zwrócone twarzą do Twojej twarzy. Kontakt wzrokowy i fizyczny działa uspokajająco; to komfortowy sposób na rozpoczęcie ćwiczeń leżenia na brzuszku
    • Kładź dziecko na brzuszku do zabawy. Pomoże mu to we wzmacnianiu górnej części ciała, a z czasem maluszek zacznie podnosić głowę
    • Połóż mały, zrolowany ręcznik pod klatką piersiową dziecka, aby ułatwić mu podnoszenie głowy. Połóż przed dzieckiem lusterko lub błyszczącą zabawkę, aby zachęcić je do podniesienia wzroku
    • Trzymaj dziecko na swoim prawym lub lewym ramieniu albo na swojej klatce piersiowej, twarzą do Ciebie. Zachęci to maluszka do podnoszenia głowy i rozglądania się dookoła
    • Kładź dziecko twarzą do dołu na swoich kolanach podczas przytulania lub odbijania. Połóż dłoń na pupie maluszka, aby pomóc mu się uspokoić
  • Od dwóch miesięcy: możesz kłaść przed dzieckiem zabawki w żywych kolorach, zachęcając go do sięgania. Maluszek zacznie dźwigać się na rękach i podnosić klatkę piersiową
  • Od trzech miesięcy lub od momentu nabycia umiejętności podnoszenia głowy: baw się z dzieckiem, na przykład kładąc je swoich zgiętych nogach oraz podnosząc nogi w górę i w dół. Nie rób tego bezpośrednio po jedzeniu
  • Od czterech miesięcy: nabierając siły, maluszek zacznie dźwigać większą wagę i podnosić się na wyprostowanych rękach. Za pomocą zabawek zachęcaj dziecko do sięgania do przodu i na boki. Wspomaga to rozwój umiejętności przenoszenia ciężaru, co jest potrzebne do pełzania

Sprawdź, jak długo Twoje dziecko jest w stanie wytrzymać na brzuszku w dobrym humorze i spróbuj wydłużać ten czas o minutę co 3-4 dni.

 

Referencje:
  1. NHS King’s College Hospital. Babies and tummy time. Available at: https://www.firstcommunityhealthcare.co.uk/sites/default/files/pl-469-2-babies-and-tummy-time.pdf (dostęp w październiku 2016 r.)
  2. NCT Your baby’s development: physical stages. https://www.nct.org.uk/parenting/your-baby%E2%80%99s-development-physical-stages (dostęp w październiku 2016 r.)
  3. WebMD. A guide to your baby’s sleep and naps. http://www.webmd.com/parenting/baby/sleep-naps-12/tummy-time (dostęp w październiku 2016 r.)
  4. Pathways. Tummy time: activities to strengthen baby. Available at: https://pathways.org/wp-content/uploads/2014/09/tummytimebrochure_english.pdf (dostęp w październiku 2016 r.)
  5. NHS Worcestershire Health and Care. Tummy time play: information for parents. Available at: http://www.hacw.nhs.uk/EasysiteWeb/getresource.axd?AssetID=49673&type=Full&servicetype=Attachment (dostęp w październiku 2016 r.)