Jak zachęcić dziecko do „kolejnych kroków”

Podczas zabawy dzieci uczą się tego, co je zainteresuje.

 

 

 

 

Są jednak umiejętności niezwiązane z zabawą, które dziecko powinno zdobyć, gdyż będzie ich potrzebować przez całe życie.

Do takich umiejętności należy na przykład korzystanie z nocnika, a później z muszli klozetowej, samodzielne jedzenie, mycie i ubieranie, a także wiedza o tym, czego nie należy dotykać i gdzie nie można bezpiecznie biegać.

Poczekaj aż dziecko będzie gotowe

Jeżeli rozpoczniesz naukę zbyt wcześnie, oboje będziecie sfrustrowani. Jeżeli próbujesz nauczyć czegoś dziecko, a rezultatów nie widać, zrób przerwę na kilka tygodni i spróbuj ponownie. Bądź cierpliwa.

Nie przejmuj się, jeśli dziecko „zapomina”

Twoje dziecko może bardzo szybko nauczyć się jeść łyżeczką, a później prosić, żebyś je karmiła, gdy jest zmęczone lub rozdrażnione. Może skorzystać kilka razy z nocnika, a potem wrócić do pieluszek. Nie martw się – to nie oznacza Twojej porażki. Maluch dość szybko dojdzie do wniosku, że chce się nauczyć, jak być dużym i samodzielnym.

Dbaj o bezpieczeństwo

Dzieci w wieku poniżej trzech lat nie rozumieją, dlaczego nie powinny bawić się urządzeniami elektrycznymi lub łatwo tłukącymi się przedmiotami. Najbezpieczniejsze będzie umieszczenie rzeczy, których dziecko nie powinno dotykać, poza jego zasięgiem.

Zachęcaj

Twoje dziecko chce sprawiać Ci przyjemność. Jeżeli nagrodzisz prawidłowe zachowanie uśmiechem, przytuleniem lub pochwałą, bardziej prawdopodobne jest, że maluch powtórzy to zachowanie. Nagradzanie sprawdza się znacznie lepiej niż karcenie za złe zachowanie.
 

Myśl realistycznie

Nie oczekuj perfekcji lub natychmiastowych rezultatów. Jeżeli założysz, że wszystko potrwa nieco dłużej, niż sądziłaś, będziesz mile zaskoczona, gdy okaże się inaczej.

Dawaj dobry przykład

Twoje dziecko chce być do Ciebie podobne i robić to, co Ty robisz. Pozwól mu obserwować, jak się myjesz, szczotkujesz zęby i korzystasz z toalety.

Działaj konsekwentnie

Dzieci potrzebują konsekwentnych, spójnych wytycznych. Trzymaj się raz podjętej decyzji. Jeżeli rozpoczniesz naukę korzystania z nocnika, ale uznasz, że Twoje dziecko nie jest jeszcze gotowe, możesz zrezygnować i spróbować ponownie kilka tygodni później. Natomiast dziecko, które jednego dnia nosi pieluszki, drugiego dnia ich nie ma, a trzeciego dnia wraca do pieluszek, z pewnością będzie zdezorientowane.

Dbaj o spójność w zachowaniu osób, które zajmują się maluszkiem

Z tego samego względu ważne jest, aby każda osoba opiekująca się Twoim dzieckiem uczyła je tych samych rzeczy w mniej więcej taki sam sposób. Jeżeli Ty i reszta rodziny lub opiekunka działacie w zupełnie inny sposób, dziecko nie będzie wiedziało, co jest prawidłowe, co utrudni i wydłuży proces uczenia się.

Działaj we własnych warunkach

Rób to, co jest właściwe dla Twojego dziecka, Ciebie i Waszego stylu życia. Nie martw się tym, co umie lub czego nie umie dziecko sąsiadów. To nie konkurs!