Poranne mdłościSprawdź, jakie czynniki wywołują poranne lub wieczorne mdłości i jak możesz nad tym zapanować.

 

 

Nudności w ciąży to częsty problem przyszłych matek. Poniżej przedstawiamy garść faktów dotyczących tego dokuczliwego zjawiska, a także doradzamy, jakie sposoby na mdłości w ciąży warto wypróbować.

Fakty i mity na temat mdłości w ciąży:

  • Prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest większe, jeżeli nosisz pod sercem więcej niż jedno dziecko
  • Ponad 2/3 kobiet w ciąży odczuwa pewnego rodzaju poranne mdłości.
  • Poranne  nudności pomimo swojej nazwy mogą wystąpić o dowolnej porze – zdarzają się również przez cały dzień lub wieczorem
  • Część naukowców uważa, że poranne mdłości są spowodowane wzrostem poziomu hormonów
  • Kiedy pojawiają się mdłości w ciąży? Nudności i wymioty zazwyczaj zaczynają się około szóstego tygodnia ciąży. W 80% przypadków stan ten ustępuje około dwunastego tygodnia, jakkolwiek uczucie mdłości może się pojawiać przez całą ciążę. Pozostałe 20% kobiet cierpi z ich powodu przez dłuższy czas
  • Skonsultuj się z lekarzem, jeżeli masz poważnie nasilone nudności lub wymioty, jeżeli nie jesteś w stanie utrzymać moczu lub oddajesz niewielkie ilości moczu o ciemnym zabarwieniu, odczuwasz zawroty głowy lub jest Ci słabo, Twoje serce bardzo szybko bije lub jeśli wymiotujesz krwią.

Sposoby na mdłości w ciąży

Poniżej prezentujemy sprawdzone sposoby na nudności w ciąży. Przekonaj się sama, że domowe sposoby mogą być naprawdę skuteczne:

  • Nie wstawaj gwałtownie z łóżka
  • Jedz małe, ale za to częste posiłki i przekąski w ciągu dnia
  • Pusty żołądek często reaguje mdłościami, postaraj się więc nie rezygnować z posiłków
  • Często pij małe ilości płynów w ciągu dnia
  • Unikaj picia w trakcie posiłków oraz bezpośrednio przed lub po posiłku
  • Pamiętaj o uzupełnianiu płynów w przypadku wymiotów – sięgnij po wodę i soki warzywne bez cukru, imbir na mdłości to kolejny sposób na poradzenie sobie z tą dolegliwością. Wypróbuj herbatki imbirowe, napar ze świeżego imbiru lub użyj go jako dodatek do potraw
  • Unikaj zapachów, które Cię drażnią
  • Kolejny sposób to jedzenie zimnych i ciepłych potraw zamiast gorących (zimne jedzenie ma często mniej intensywny zapach niż gorące)
  • Jeśli przeszkadza Ci zapach jedzenia, nie gotuj sama
  • Gdy poczujesz zbliżające się mdłości szybko zjedz krakersy, kanapkę, banana lub napij się soku jabłkowego
  • Dużo odpoczywaj, zwłaszcza teraz, w tym wyjątkowym stanie, jakim jest ciąża. Mdłości często nasilają się, gdy jesteś zmęczona
  • Ogranicz jedzenie potraw smażonych, odstaw kawę
  • Kontroluj swoją masę ciała – częste wymiotowanie w ciąży może prowadzić nawet do schudnięcia w początkowych tygodniach