Kobiety w ciąży i matki karmiące potrzebują codziennie odpowiednich ilości składników odżywczych w celu wspomagania wzrostu i rozwoju swojego dziecka.

 

Jaka jest jego rola?

  • Żelazo pomaga w zmniejszeniu uczucia zmęczenia i znużenia
  • Bierze udział w transporcie tlenu we krwi, produkcji czerwonych krwinek i hemogloginy, a także odgrywa kluczową rolę w procesie podziału komórek
  • Warunkuje prawidłowe formowanie krwinek czerwonych
  • Umożliwia należny rozwój funkcji poznawczych
  • Wpływa na pracę układu odpornościowego

Ile go potrzeba?

W drugim trymestrze ciąży Twoje zapotrzebowanie na żelazo wzrasta o około 50%. Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego rekomenduje suplementację żelaza kobietom w ciąży w dawce 30 mg dziennie, a w przypadku anemii przyszłej mamy w dawce 60-120 mg żelaza dziennie. Zapytaj swojego lekarza, który suplement jest odpowiedni dla Ciebie.

Gdzie mogę je znaleźć?

  • Jaja
  • Ryby
  • Mięso
  • Nasiona roślin strączkowych i fasola
  • Brązowy ryż
  • Tofu
  • Warzywa o ciemnozielonych liściach (jarmuż)

 

Referencje
  • Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego