Kobiety w ciąży i matki karmiące potrzebują codziennie odpowiednich ilości składników odżywczych w celu wspomagania wzrostu i rozwoju swojego dziecka.

 

Jaka jest jej rola?

Witamina D pomaga w zbudowaniu zasobów wapnia i fosforu w organizmie dziecka, potrzebnych dla jego zdrowych kości i zębów. Kobiety w ciąży należą do grupy zwiększonego ryzyka niedoboru witaminy D. 

Ile jej potrzeba?

Ponieważ Twoje dziecko w życiu prenatalnym oraz podczas karmienie go piersią otrzymuje potrzebną mu witaminę D od Ciebie, eksperci rekomendują, abyś przyjmowała codziennie 1500-2000UI (37,5-50 μg) witaminy D) w celu zapewnienia, Tobie i dziecku jej odpowiednich zapasów. Zapytaj swojego lekarza, który suplement jest dla Ciebie odpowiedni.

Gdzie mogę ją znaleźć?

Twoja skóra produkuje witaminę D na skutek ekspozycji na światło dzienne w miesiącach letnich. Ilość czasu spędzonego na słońcu, potrzebna do wytworzenia wystarczającej ilości witaminy D, jest różna dla każdego człowieka i jest zależna od takich czynników, jak typ skóry, pora dnia i pora roku. Witamina D występuje naturalnie w tłustych rybach i w niektórych produktach spożywczych, wzbogacanych w witaminę D. Pewne jej ilości znajdują się w jajach, nabiale i mięsie.

  • Łosoś
  • Makrela
  • Sardynki
  • Jaja
  • Mięso
  • Suplementowana margaryna i płatki śniadaniowe

 

Referencje
  • Płudowski P. 2013, Standardy Medyczne Pediatria