Kobiety w ciąży i matki karmiące potrzebują codziennie odpowiednich ilości składników odżywczych aby wspomagać wzrost i rozwój swojego dziecka.

 

Jaka jest ich rola?

Węglowodany dostarczają do komórek ciała glukozę, będącą preferowanym źródłem energii dla większości z nich. Glukoza zapewnia mózgowi pokrycie zapotrzebowania na energię.

Ile ich potrzeba? 

Spożywanie 130 g węglowodanów dziennie jest niezbędne do zaopatrzenia w glukozę mózgu dorosłego człowieka, powinny one dostarczyć 45-60% energii z diety. W czasie ciąży oraz podczas laktacji zapotrzebowanie na węglowodany wzrasta i wynosi odpowiednio 175 g dziennie i 210 g dziennie. Węglowodany stanowią główną część prawidłowo skomponowanego posiłku, warto wybierać odmiany pełnoziarniste, w miejsce przetworzonych (białych).

Gdzie mogę je znaleźć?

  • Pieczywo
  • Ziemniaki
  • Płatki śniadaniowe
  • Ryż, makaron, kluski
  • Kukurydza, kasza jaglana, płatki owsiane
  • Bataty, ryż, makaron

 

Referencje:
  • Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, M. Jarosz, 2012 r