Kobiety w ciąży i matki karmiące potrzebują codziennie odpowiednich ilości składników odżywczych w celu wspomagania wzrostu i rozwoju swojego dziecka.

 

Jaka jest jego rola?

DHA to szczególny kwas tłuszczowy z rodziny Omega-3, obecny w mleku matki. Jest naturalnym składnikiem diety Twojego dziecka. Przyjmowanie DHA przez mamę w czasie ciąży i podczas karmienia piersią wspomaga prawidłowy rozwój oczu i mózgu u płodu i niemowląt karmionych piersią. 

Ile go potrzeba?

Kobiety w ciąży i karmiące potrzebują codziennie dodatkowo 200 mg DHA w porównaniu do zalecanego dziennego spożycia kwasów tłuszczowych z rodziny Omega-3 dla osób dorosłych (250 mg DHA i EPA to skrót od - kwas eikozapentaenowy). W przypadku niskiego spożycia ryb przez przyszłą mamę, dawkę suplementu DHA należy zwiększyć do 400-600 mg/dobę.

DHA występuje naturalnie w tłustych rybach. Eksperci zalecają przyszłym mamom spożywanie dwóch porcji ryby tygodniowo (porcja ok. 100 g), z czego przynajmniej jedna powinna być tłustą rybą morską, taką jak łosoś, sardynka i makrela. To właśnie te gatunki dostarczają kwasów tłuszczowych z rodziny Omega 3. Unikaj większej ilości porcji ryb tygodniowo, z uwagi na to, że mogą one zawierać zanieczyszczenia. Unikaj surowych skorupiaków i ryb o wysokiej zawartości rtęci; rekina, miecznika, marlina. Ogranicz liczbę steków ze świeżego tuńczyka do dwóch tygodniowo. Podczas przygotowywania ryb zwróć uwagę na zachowanie zasad higieny  w celu uniknięcia infekcji.

Gdzie mogę go znaleźć?

  • Łosoś
  • Sardynki
  • Makrela
  • Śledź
  • Suplementy

 

Referencje:
  • Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, M. Jarosz, 2012 r
  • Stanowisko grupy ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego i innych kwasów tłuszczowych omega-3 w populacji kobiet ciężarnych, karmiących piersią oraz niemowląt i dzieci do lat 3
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 440/2011 z 6.05.2011 r