Kobiety w ciąży i matki karmiące potrzebują codziennie odpowiednich ilości składników odżywczych w celu wspomagania wzrostu i rozwoju swojego dziecka.

 

Dowiedz się więcej o białku.

Jaka jest jego rola?

  • Białko przyczynia się do wzrostu i utrzymania masy mięśniowej
  • Jest ważne dla prawidłowego stanu kości
  • >Białkami są przeciwciała, biorą więc udział w procesach odporności komórkowej organizmu
  • Pełnią funkcję transportujące tlen, żelazo czy retinol (witaminę A)

Ile go potrzeba?

Dieta kobiety w ciąży powinna dostarczać pomiędzy 54 g, a 96 g białka dziennie (1,2 g białka na kilogram masy ciała), a więc więcej, niż w okresie przed ciążą (0,9 g białka na kilogram masy ciała). Zapotrzebowanie mamy karmiącej na białko jest wyższe i wynosi 65 g-116 g białka dziennie (1,45 g na każdy kilogram masy ciała).

Gdzie mogę je znaleźć?

  • Mleko
  • Mięso
  • Drób
  • Ryby
  • Jaja
  • Ser żółty
  • Chleb i inne produkty zbożowe

 

Referencje:
  • Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, M. Jarosz, 2012 r