Bezpieczeństwo przygotowania żywności jest bardzo ważne, ale w czasie ciąży jest jeszcze ważniejsze. Ponieważ ciąża ma wpływ na Twój układ odpornościowy, Ty i Twoje nienarodzone dziecko jesteście bardziej podatni na bakterie, wirusy i pasożyty, które wywołują choroby przenoszone drogą pokarmową. Twoje dziecko będzie również wrażliwe na toksyny zawarte w żywności, którą spożywasz, na przykład rtęć obecną w niektórych gatunkach ryb.

 

Tutaj dowiedz się więcej o produktach spożywczych, które należy ograniczyć lub wyeliminować w czasie ciąży. 

Skorzystaj z naszych ważnych wytycznych dotyczących bezpiecznego przyrządzania posiłków, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i Twojej powiększającej się rodzinie.

Czysto

  • Starannie myj ręce ciepłą wodą z mydłem przez co najmniej 20 sekund:
    • Przed i po kontakcie z żywnością
    • Po korzystaniu z łazienki
    • Po zmianie pieluszki
    • Po zabawie ze zwierzętami
  • Dokładnie umyj owoce i warzywa
  • Dokładnie umyj przybory, naczynia i deski do krojenia po przygotowaniu każdego składnika potrawy i przed przejściem do przygotowywania następnego
  • Umyj powierzchnie w kuchni po przygotowaniu potrawy
  • Często myj lodówkę gorącą wodą ze specjalnie do tego przeznaczonym płynem

Oddzielnie

  • Surowy drób, mięso, owoce morza i jaja oddziel od innych produktów w wózku sklepowym i w lodówce
  • Zawiń mięso podwójnie w torebkę foliową, aby zapobiec jego kapaniu podczas przechowywania w lodówce lub zamrażarce
  • Przeznacz osobną deskę do krojenia surowego mięsa, drobiu i owoców morza

Chłodno

  • Lodówkę ustaw poniżej 4°C, a zamrażarkę poniżej -18°C

  • Łatwo psujące się produkty należy schłodzić lub zamrozić w ciągu 2 godzin od zakupu

  • Rozmrażaj żywność w lodówce, w zimnej wodzie lub w kuchence mikrofalowej – nie pozostawiaj do rozmrożenia w temperaturze pokojowej

Obróbka termiczna

  • Mięso, ryby i drób należy poddać dokładnej obróbce termicznej, używając termometru kuchennego, aby sprawdzić temperaturę wewnątrz
    • Drób: do co najmniej 74°C
    • Mięso mielone: do co najmniej 71°C
    • Mięso niezmielone: do co najmniej 63°C
    • Ryby: 63°C lub do momentu, w którym mięso stanie się matowe (mlecznobiałe)
  • Jaja gotuj tak długo, aż żółtko i białko stanie się twarde
    • Jaja sadzone: 2-3 minuty na każdej stronie
    • Jaja gotowane: 7 minut
  • Podczas podgrzewania jedzenia w kuchence mikrofalowej obracaj je i sprawdzaj, czy jest równomiernie podgrzane 

Pobierz nasz poradnik, aby dowiedzieć się więcej o żywieniu i utrzymaniu zdrowej diety w czasie ciąży. 

 

Referencje:
  1. US Food and Drug Administration. Food Safety for Moms-to-Be: Lifelong Food Safety http://www.fda.gov/Food/FoodborneIllnessContaminants/PeopleAtRisk/ucm081785.htm (dostęp w październiku 2016 r.)
  2. NHS Choices. Fish and shellfish. http://www.nhs.uk/Livewell/Goodfood/Pages/fish-shellfish.aspx (dostęp w październiku 2016 r.)